Aanpassing contract omwille van klacht aan vakbond

Aimen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanpassing contract omwille van klacht aan vakbond

#1 , 21 mar 2026 09:18

Ik neem contact met u op omdat ik graag advies wens over mijn huidige werksituatie.

Vandaag heb ik onverwacht een ontslagbrief ontvangen met een opzegtermijn van één week. Als reden werd een gebrek aan opdrachten en ritten opgegeven. Dit kwam voor mij als een grote verrassing en komt bovendien niet overeen met de realiteit op de werkvloer, aangezien er volgens mijn waarneming wel degelijk voldoende werk en opdrachten aanwezig zijn en waarom zou ik dan nadat mijn huidige contract eind van de maand verloopt wel kan verder werken maar onder nieuw contract en minder gunstige voorwaarden?

Toen ik mijn werkgever om bijkomende uitleg vroeg, gaf hij aan dat het de bedoeling is om mij na deze opzegperiode een nieuw contract aan te bieden. Volgens hem zou dit contract een “aanpassing” bevatten om toekomstige discussies te vermijden.

Toen ik verdere verduidelijking vroeg, kreeg ik geen concreet antwoord. Hij stelde enkel dat ik mij geen zorgen moest maken en dat ik het wel zou zien. Dit maakt mij echter onzeker, aangezien ik vermoed dat het nieuwe contract minder gunstige voorwaarden zal bevatten, zoals vaste uren zonder (correct betaalde) overuren.

Momenteel voorziet mijn contract dat overuren worden uitbetaald aan 50% (weekdagen) en 100% (weekend), hoewel ik enkel tijdens de week werk en voltijds ben tewerkgesteld.

Ik maak mij zorgen dat ik een nieuw contract zal moeten ondertekenen met minder gunstige voorwaarden dan mijn collega’s, bijvoorbeeld zonder correcte vergoeding van overuren. Tegelijk bevind ik mij in een moeilijke situatie, aangezien ik mij financieel niet kan veroorloven om zonder werk te vallen, mede door een nakende verhuis en een mogelijke gezinsuitbreiding.

Daarom had ik graag uw advies ontvangen over de volgende punten:
• Mag mijn werkgever mij ontslaan met het doel mij nadien een minder gunstig contract aan te bieden?
• Ben ik verplicht om dit nieuwe contract te ondertekenen?
• Wat zijn mijn rechten met betrekking tot overuren in deze situatie?
• Indien ik het nieuwe contract onderteken, kan ik later nog aanspraak maken op correct uitbetaalde overuren?
• Wat is in mijn situatie de beste aanpak?

Alvast hartelijk dank voor uw tijd en hulp.

Jo23
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2026 19:06

Neen, een werkgever mag je niet zomaar ontslaan met als enig doel je arbeidsvoorwaarden te verslechteren. Dit ligt wel anders indien dit minder gunstig contract kadert in een breed collectief herstructureringsplan ter voorkoming van een faillissement. Dan is er vaak een economische rechtvaardiging. De werkgever moet dit uiteraard kunnen aantonen met concrete cijfers en dan gaat het niet enkel over jouw job.

Vermits dat je schrijft dat een klacht bij je vakbond vermoedelijk de directe reden is van dit ontslag moet je dit stante pede schriftelijk melden bij de vakbond. Vakbonden zijn hier nogal gevoelig voor en zullen zo een zaak zeker ernstig opvolgen en de nodige stappen nemen om je rechten te verdedigen. Je kan eventueel ook de sociale inspectie op de hoogte brengen, die zullen ook altijd een dergelijke klacht objectief onderzoeken. Wees zelf wel altijd correct en verzwijg geen zaken die mogelijk toch een objectieve aanleiding kunnen zijn voor de WG om over te gaan tot ontslaan.

In jouw geval mag je zeker niets direct ondertekenen: neem elk voorstel mee naar huis om grondig (te laten) nakijken. Vraag schriftelijk de exacte reden van je ontslag op: je hebt het recht om de exacte reden van je ontslag op papier te ontvangen. Indien men dit weigert kan je dit via aangetekend schrijven opvragen. Contacteer hierover zeker je vakbond. Indien de vakbond hier niet zou optreden kan je zelf een advocaat contacteren: zowel de vakbond als een advocaat kunnen inschatten of er sprake is van een onredelijk ontslag in jouw specifieke situatie.

Als een werkgever je enkel ontslaat om je daarna exact hetzelfde werk te laten doen tegen een lager loon of met minder vakantiedagen, kan dit worden aanzien als: een kennelijk onredelijk ontslag: Het ontslag heeft niets te maken met je geschiktheid of de noodwendigheden van de onderneming en rechtsmisbruik: de werkgever gebruikt zijn recht om op te zeggen voor een doel waarvoor het niet bedoeld is, namelijk het omzeilen van de contractuele bescherming.

Stel jezelf zeker ook de vraag of je wel wil blijven werken bij een werkgever die je zo behandelt. Kijk op de arbeidsmarkt of er vacatures zijn die overeenkomen met je ervaring en competenties, eigenlijk zou iedereen om de ongeveer 10 jaar eens moeten (kunnen) veranderen van job of werkgever. In vele landen is de mobiliteit op de arbeidsmarkt veel hoger dan in België, wij zijn nogal een honkvast volkje.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”