Nummerplaat fraude

Cayenta
Topic Starter

Nummerplaat fraude

#1 , 18 feb 2026 12:34

Anderhalf jaar geleden ontving ik drie boetes uit Brussel ivm fout parkeren .. echter was ik niet in Brussel op dat moment maar aan het werk , hiervoor ben ik toen naar de lokale politie van mijn gemeente gegaan voor hier verder hulp te vragen .. deze konden mij niet meer info geven dan mijn inschrijfformulier doormailen naar de betreffende dienst van de parkeergarage om de boetes kwijt te schelden doormidden van bewijs het niet mijn wagen was die daar fout geparkeerd stond en met attest van mijn werkgever.
Dit is toen allemaal in orde gekomen gelukkig.

Ik heb toen mijn nummerplaat laten schrappen bij div voor verdere problemen te voorkomen aangezien het hoogstwaarschijnlijk is mijn nummerplaat gekopieerd werd en deze dus in het Brussels rondrijd op een andere auto.

Nu anderhalf jaar later ontvang ik een uitnodiging van de lokale politie betreffende oproep als verdachte voor :
Niet verzekering
Niet inschrijving
Geen inschrijvingsbewijs
Keuringsbewijs vervallen ..
Dit dus met als datum vorige week .

Ik vermoed dus dat de gekopieerde nummerplaat nog steeds actief rondrijd en mogelijks zal gescand zijn door een camera en ze zo hiervoor bij mij terecht komen als laatste eigenaar van de nummerplaat .

Inmiddels rij ik al anderhalf jaar rond met mijn nieuwe nummerplaat en ben ik uiteraard met alles in orde zoals het hoort .

Uiteraard ga ik naar verhoor om dit alles te gaan duiden heb ook overal bewijzen van op papier ( schrapping plaat , e-mail verkeerd van de boetes toen uit Brussel , arrest werkgever )

Wat mag ik hiervan nog verwachten of wat kan ik nog extra doen om verder geen problemen meer te krijgen met de gekopieerde nummerplaat ?

Is het nog nodig dat ik hiervoor ook een advocaat raadpleeg ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2026 13:04

Gewoon gaan met alle bewijzen naar de lokale politie.
Deze hebben ook het vorige PV opgesteld.
Mogelijk heeft Lokale politie dossier met foto van vaststellingen.

Cayenta
Topic Starter

#3 , 18 feb 2026 14:49

Bedankt alvast ,

Helaas is er ander half jaar geleden geen pv opgemaakt door de politie aangezien het geen diefstal of verloren nummerplaat was ( dit was voor hen dus geen reden om een pv op te maken ivm de parkeerboetes )

Maar we hebben wel al de andere documenten ter bewijs ( schrapping attest van div , mails met de firma van de parkeer garage waar we toen de boetes van kregen en door hun dan werden geannuleerd ) hopelijk is dit ook geldig als bewijs.

Maar goed zoals je zegt wss heeft de politie beelden van de wagen die met de nummerplaat rondrijdt .

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2026 17:22

In principe zou de politie in hun systeem wel een melding van uw vraag moeten gemaakt hebben.

In principe dus ...hangt er vanaf hoe u de vragen zal gesteld hebben.

Cayenta
Topic Starter

#5 , 18 feb 2026 18:30

Wij hebben wel nog de mail terug gevonden met onze vraag in ivm met de parkeerboetes en dat we daar toen nooit geweest waren en de bevestiging van de gemaakte afspraak met uur en datum , we zullen deze ook afprinten en meenemen.

Bedankt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”