oud goud verkopen als particulier

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jef007
Topic Starter

oud goud verkopen als particulier

#1 , 29 jan 2026 12:26

Ik zou voor ongeveer 32 gr oude gouden ringen willen verkopen ( gezien de huidige prijzen).
Is er ergens een website of iets dergelijks waar ik me op voorhand kan informeren hoe dit in zijn werk gaat.
Ik heb recent op tv gezien dat er een hoop malafide goudaankopers zijn.
Kan ik ergens te weten komen welke aankoper betrouwbaar is in de buurt van Antwerpen centraal station?
dank bij voorbaat
jef

LennieK
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2026 13:33

Deze kan ik persoonlijk aanraden; https://www.adin.be/nl/buying-purchasin ... iamond.htm

Is vooral op zoek naar juwelen die de moeite zijn om niet om te smelten, maar normaal gezien nemen ze ook stukken binnen die enkel omsmeltwaarde hebben en geen andere toegevoegde waarde.

Meneer is actief en goed gekend binnen de wereld van de ambachtelijke goudsmeden.

mava105

#3 , 30 jan 2026 09:24

In de buurt van het cenzaal station van Antwerpen zl je juist de grootse concentartie van sjoemelaars vinden

Reclame

Jo23

#4 , 30 jan 2026 12:19

m-pox

#5 , 30 jan 2026 14:06

Als particulier kan u oud goud verkopen maar het is aangewezen om dit doordacht en voorzichtig aan te pakken. Verzamel eerst alle stukken (ringen, kettingen, armbanden, enz.) en kijk of er stempels aanwezig zijn (bv. 18K, 14K, enz.). Informeer u vooraf over de actuele goudprijs per gram (24 karaat). Hou er rekening mee dat 18K ongeveer 75% puur goud bevat en 14K ongeveer 59%. Goudinkopers betalen altijd onder de marktprijs rekening houdend met hun marge en smeltkosten.

Ga vervolgens bij minstens drie goudinkopers of juweliers langs. Laat het goud telkens voor uw ogen wegen, het karaatgehalte testen en vraag een concreet prijsvoorstel. Laat u niet onder druk zetten om meteen te verkopen. Begin bij voorkeur bij betrouwbare juweliers met een goede reputatie, bv. zaken waar u eerder al klant was, gevestigde namen, enz.

Vergelijk de voorstellen, neem uw identiteitskaart mee en vraag steeds een bewijs van verkoop.

Succes!

Terug naar “Stel een vraag”