niet-gemeenschappelijke haag

joverwimp
Topic Starter

niet-gemeenschappelijke haag

#1 , 14 jan 2026 12:49

Zowat 50 jaar geleden werden hier sociale woningen gebouwd met een haag al scheiding tussen de percelen. Mijn perceel grenst aan een sociale woning. Lange tijd dacht ik dat de haag op de scheiding stond maar dit blijkt niet het geval: ze staat op het perceel van de huurwoning. Dus moet ik die haag niet onderhouden? Er zijn heel wat problemen met de buren die hun kant amper onderhouden, laat staan dat ze mijn kant er bij nemen.
De woningmaatschappij trekt er zich niets van aan. Is zij als eigenaar van de haag niet verantwoordelijk? Zo ja: is mijn enige mogelijkheid naar het vredegerecht te stappen?

lukasi

#2 , 15 jan 2026 08:51

Als de inplanting van de stammen van de haag op 50 of meer dna 50 cm staan, is de haag in volle eigendom van je buur. Hij dient in te staan voor het onderhoud.
Bij ernstig gebrek aan onderhoud en onredelijke hinder kunt u via het vredegerecht eisen dat er onderhoud wordt uitgevoerd.

Als de inplanting van de stammen op minder dan 50 cm staan en of naast de erfgrens of op de erfgrens dan wordt de haag aanzien als gemeenschappelijk en is elke aanlandende verantwoordelijk voor snoei en opkuis .

Dan heb je nog gewoonte of gebruiksrecht, als jij al 50 jaar jouw kant van de haag snoeit en onderhoudt is dit een verworvenheid en kan je zomaar niet daar van af stappen

wetgeving betreffende gemeenschappelijke hagen is in ... 2023/2024 veranderd
Nu moet je met een dokument aantonen dat een haag in de nabijheid van een perceelgrens (minder dan 50 cm) in volle eigendom is door dat dokument

joverwimp
Topic Starter

#3 , 15 jan 2026 09:31

Zo te zien (hoe meet je dat precies) staat de haag op minder dan 50 cm van de perceelsgrens. Wat zijn de gevolgen als er (g)een dokument bestaat over de volle eigendom?

Reclame

lukasi

#4 , 15 jan 2026 14:24

rolmeter vanaf de perceelgrens
Als er geen dokument bestaat dan wordt er verondersteld dat de haag in gemeenschap is.
En dient elke aanpalende de onderhoudswerken aan zijn kant uit te voeren

joverwimp
Topic Starter

#5 , 16 jan 2026 09:43

Dankjewel voor de precieze en nuttige informatie!
Nog een vraagje: als ik op de perceelsgrens een moderne afsluiting wil plaatsen, is de aanpalende eigenaar (de woningmaatschappij) verplicht de helft te betalen?

lukasi

#6 , 16 jan 2026 11:03

nee
Maar dan mag je deze ook niet op de perceelgrens plaatsen of de buur moet hiervoor toestemming geven.
Zorg dan zeker dat je de factuur en het bewijs van volle eigendom hebt anders is de door u volledige betaalde omheining een gemeenschappelijke.

Opgelet : wat staat er nu op de scheiding?
Want je kan dit niet zomaar eenzijdig veranderen zonder overleg
En mag er volgens de verkavelingsvergunning uperhaupt een moderne afsluiting worden geplaats ?
Hier bestaan regels voor

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”