ja goed terwijl die redenering menselijk is als je die doordrijft naar het extreem zie je hoe absurd die is.Er zijn al heel wat antwoorden gegeven. Realiteit is dat uw gevoel van correctheid en rechtvaardigheid zich te zeer beperkt tot de vraag ‘ wat zou er gebeuren met de erfenis van mijn grootouders als ze overlijden. Terwijl de wettelijke erfregeling niet meer is dan een standaardtemplate bruikbaar bij gebreke aan een andere erfregeling/testament/regeling huwelijkscontract/schenkingen. Uw redenering ontzegt uw grootouders al die andere even wettelijke erfregelingen. Uw eerlijkheidsgevoel zal bij velen als een ‘egoïstisch’ gevoel gezien worden. Ik ben vader van 2 zonen en grootvader van 1 kleinkind. Ik heb de absolute wil om beide zonen gelijk te behandelen. Maar indien ik in jouw situatie zou komen waarin mijn beide zonen dood zouden zijn en 4 kleinkinderen (ongeacht van welke zoon) zouden overblijven, dan zegt mijn eerlijkheidsgevoel dat die 4 kleinkinderen even goed op gelijke voet staan en hetzelfde krijgen. Want ik vind niet dat 1 kleinkind veel meer moet krijgen dan de andere kleinkinderen.
Stel de 3 kinderen van de andere erflijn gaan samen op stap hebben auto accident en het licht gaat uit ga je hun 12 kinderen dan ook zo behandelen?
het feit is dat de 3 samen hun ouder vertegenwoordigen en ik die van mij het is niet omdat die er niet meer zijn...dat er nu plots reden is om de 1 van hun rechtmatig deel te ontzeggen.Door op deze wijze te verdelen zegt men in feite dat men pa nooit geleefd heeft...