Om uw eigenlijk vraag nog te beantwoorden: ja, dat kan perfect bij een schenking. De erfelijke verdeelsleutel na het overlijden van uw grootouders speelt hierin immers geen rol.
dank voor uw antwoord,
Hier wringt schoentje echter....Laatste keer dat er gezamelijk naar de notaris werd gegaan voor een andere schenking was ik er bij en probeerde het notriaat hetzelfde aan te smeren.Zonder te vermelden dat het later ten nadele was v mijn via de verdeel sleutels.v zodra dat er vermelding werd gemaakt van dit klein niet belangrijk detail.Heeft geen second geduurd voor de response was dat de akte moest gecorigeerd worden om de wettelijke verdeelsleutel te reflecteren..De laatste keer was ik er niet bij..En heeft men er geen vermelding v gemaakt en v oudere mensen kan je niet verwachten dat men van 2 jaar ver nog alles herinnerd ben er dan ook 99% zeker van dat het de power van suggestie en intimidatie is...eens je oude mensen omringt met niet alle ervers niet alle details op tafel legt...Het heeft karakter nodig om tegen uw kleinkinderen te zeggen hebt er geen recht op...men gaat immers binnen met een zekere trots dat men dit kan doen...we doen dit om erfbelasting uit te sparen niet bessefende dat men bespeeld word om de 1 te bevoordelen tegen over de ander.Het verschill tussen een testament aanpassing en een schenking die de 1 bevoordeeld...is dat je bij de binnen komt met het doel de ene erflater af te straffen vs de ander terwijl je bij een ander hetzelfde bereikt zonder dat men er bewust word v gemaakt word,...
Nu ja goed het is wat het is ik kan het enkel beschouwen voor het resultaat ongeacht of dat gemeent was of niet.Een aanval op mijn erflijn , zonder toeleiding of oorzaak die niet onbeantwoord kan blijven,waarbij tegen mijn zoontje word gezegt gij word bestolen gij word beroofd gij zij minder waard omwille van het feit dat een ander niet kan aanvaarden dat er als te delen valt als je broers of zussen hebt .Heb effe gewacht om iedereen die betrokken is zelf de situatie recht te trekken en het onrecht matig schenking terug te storten.Iets wat ik zelf zou gedaan hebben..En ik het verleden steeds gedaan heb als de grootouders met x afkwamen dat teveel was ik kan dat niet aanvaarden want da zou de andere benadelen.Nu goed ik weet nu dat het opportunisten zijn ik kan ze dan ook schrappen uit men eigen testament(waren opgenomen in geval dat er met mij en men zoontje x zou gebeuren tergelijkertijd)...Steel van mij terwijl ik leef en verwacht niet dat je moet passeren achteraf...zowiezo zijn er geen winners gezien er los gekoppelt word ik kan me men famillie niet veroorloven...En de grootouders zelf wel je moet van mij niet verwachten dat ik me nog lasten aan trek wanneer ik op deze manier behandelt word met hun vakantie Villa in Benidorm te verkopen ben ik ook klaar...ja ik had beloofd deze aan te houden maar goed.Als ik toch onterfd word waarom zou ik 3000 per jaar als kosten opnemen?..En voor mezelf ik moet dringend leren waar mijn vertrouwen te plaatsen en stoppen met me emotioneel te laten meeslepen en eindelijk leren dat je v de je op niemand kan vetrouwen,dat iemands daden luider spreken dan mooie woorden.
Als de analogy v de chocolat de chocolat die hierboven...Er staan 2 gelijke doosjes waarvan aan alle kinders word gezegt door de grootouders jullie hebben een doosje en jij hebt een doosje..waarbij de ene groep na ze hun doosje gedeelt hebben ook het ander doosje er bij nemen en zich tegoed doen aan wat daar in zit.
Als je op straat loopt en er valt een portefuile uit 1 zijn zak ben je verplicht die terug te geven?
nee maar je doet het omdat het de juiste actie is.
Je kan schenken je kan ook je testament aanpassen om de 1 of ander te bevoordelen
Dat maakt het niet rechtvaardig of fair...
in ieder geval das mijn opinie over de kwestie een beetje langer dan oorspronkelijk gepland
.