Verspreiden van foto's

Darliiing
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verspreiden van foto's

#1 , 17 dec 2025 23:08

Beste ,

Ik ben student/werknemer kinderbegeleider. Ik doe stage op mijn werkplek.
Dinsdag tijdens mijn werk, probeerde ik een filmpje te maken van 1 van de kinderen (gezicht zou onbekend gemaakt worden) ivm eetproblemen. Helaas lukte dit niet, dus alles filmpjes verwijderd.

Vandaag op school met mijn medestudent en collega (werkt en doet stage in dezelfde kinderopvang) was ik hierover aan het praten en vroeg ze of ik de filmpjes ook zeker uit de prullenbak had verwijderd. Dat was dus niet zo, dus besloot ik dat meteen ter plekke te doen, aangezien we geen filmpjes of foto´s van kinderen herkenbaar op de privegsm mogen hebben!!

Echter op dat moment zaten er 2 medestudenten achter mij (waar ik helaas al heel wat problemen mee heb gehad) en hebben zij een foto genomen van mijn gsm-scherm waarop ik het filmpje aanklikte/opende om te verwijderen.

Nu hebben zij, met een vals mailadres, mijn werkplek gemaild dat ik foto´s en filmpjes van de kinderen verspreid. Echter is dit niet het geval en een werkplek gelooft me hier ook 100% in.

Maar enkele uren later, deelde 1 van de medestudenten dus deze foto (van mijn gsmscherm, met daarop gezicht van het kind in het filmpje) in onze klasgroep!

Ik had uiteraard het filmpje niet in het ´openbaar´ moeten openen om te verwijderen. Maar klopt mijn gedachtengang dat degene die de foto´s maakte en verspreide via WhatsApp nu strafbaar bezig is? Mogen zij zomaar foto´s maken van mij/mijn gsm en deze verspreiden?!

En wat kan ik, eventueel samen met mijn werkplek, hier tegen doen? Kunnen we klacht indienen tegen deze personen?

Reclame