Geldige berekening ADV dagen

Werknemer2560
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geldige berekening ADV dagen

#1 , 15 dec 2025 18:56

Beste,

Tot zeer recent werden ADV dagen in ons bedrijf volgens een simpel principe uitgereikt. Per gewerkte maand kreeg je de daarop volgende maand 1 ADV dag. Hierbij werd geen rekening gehouden met eventueel verlof, ziekte, etc.

Sinds kort lijkt deze regeling te zijn aangepast. Nu lijkt het zo te zijn dat als je:

- Een maand niet werkt, je geen ADV dag krijgt
- Een maand minder dan de helft werkt, je een halve ADV dag krijgt
- Een maand meer dan de helft werkt, je een volledige ADV dag krijgt

Onder niet werken wordt alles omvat waarbij je effectief niet werkt, dus inclusief legale verlofdagen en ziekte.

Deze regeling is plots ingevoerd, zonder enige mededeling, en is ook retro actief toegepast op het gehele kalenderjaar. Los daarvan lijkt dit nieuwe beleid ook actief werknemers te straffen die langere aaneengesloten periodes verlof nemen binnen eenzelfde maand ten opzichte van mensen die frequente korte periodes verlof nemen. Neem je bijvoorbeeld 1 week per maand verlof, dan verlies je geen ADV dagen. Neem je 16 dagen verlof die loopt over twee maanden (b.v. laatste week van september - eerste week van oktober), ook dan verlies je geen ADV dagen. Neem je 16 dagen verlof binnen 1 maand, dan verlies je een halve ADV dag.

Online lijk ik vooral te lezen dat ADV dagen inderdaad mogen worden berekend o.b.v. effectief gepresteerde werkdagen. Dus indien dat klopt, lijkt deze nieuwe regeling op het eerste zicht wel wettelijk te zijn. Ik stel me echter de vraag of het feit dat dit beleid zomaar wordt gewijzigd, retroactief wordt toegepast en het feit dat dit beleid bepaalde manieren van verlof nemen discrimineert t.o.v. anderen geen probleem vormen.

Enige input met betrekking tot dit onderwerp wordt zeer gewaardeerd.

Ter info: wij vallen onder PC200

basejumper

#2 , 17 dec 2025 13:09

Een ADV dag is een dag compensatie omdat je teveel uren werkte. In veel bedrijven werkt men nog 40 uur per week. Terwijl,38 uur op basis CAO normale werkweek is. Elke week heb je dus 2 uur teveel gewerkt. Na 4 weken heb je dus een dag ADV. De regeling is afhankelijk van de sector in een CAO, arbeidsreglement of individuele arbeidsovereenkomst opgenomen. Raadpleeg die dus, of contacteer je vakbond. Ziekte levert inderdaad correct geen ADV tijd op. Tijdens vakantie presteer je evenmin uren te veel dus lijkt me dat logisch.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”