Verkoop woning

Nancy1980!
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop woning

#1 , 01 dec 2025 22:38

Na 3 jaar willen we een woning terug verkopen. Ik heb 3 afspraken met immo kantoren opstaan. Maar waar moeten we op letten? Welke documenten moeten we hebben? Welke documenten zijn na 3 jaar nog geldig?

Wat zijn de kosten voor verkoop woning?
Notariskosten
Kosten immo
Van de bank heb ik al een overzicht gekregen.

Is het haalbaar om zelf de woning te verkopen. Zijn er dingen die ik dan niet mag vergeten?

bosprocureur

#2 , 02 dec 2025 11:34

Asbestattest, EPC attest, Electriciteitskeuring blijven normaal geldig, behalve als er in die drie jaar wijzigingen aangebracht zijn. Ook opletten, de elektriciteitskeuring is normaal 25 jaar geldig.

Opnieuw aan te vragen: Stedenbouwkundige info, kadastrale gegevens, bodemattest.
Is of was er een mazouttank?

Kosten ? Op de eigenlijke verkoop zijn de kosten (notaris...) ten laste van de verkopers; Als er een hypotheeklening geweest is, moet die inschrijving geschrapt worden (kost een kleine 1500 € )

Voor een immokantoor moet je rekening houden met gemiddeld 3 à 4% (meestal 3,62%) . Die kost moet je wel afzetten tegen de zeer reële mogelijkheid van zo'n 10% meer opbrengst; hierover zijn de meningen wat verdeeld, maar naar mijn ervaring haalt een makelaar meestal betere prijzen.. Maar dat is uw keuze.

Reclame

Terug naar “Kopen”