Artikel 24 woninghuurdecreet

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
ttamidur
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Artikel 24 woninghuurdecreet

#1 , 21 nov 2025 09:27

Beste,

Wij wonen in een sociale woning. Ikzelf, mijn vrouw en de zoon van mijn vrouw.
De zoon heeft een studio gekocht die momenteel verhuurd is.
Hij heeft de huurder van de studio een opzeg gegeven van 6 maanden met de bedoeling om de studio zelf te bewonen.
Nu kreeg de zoon een email van het ocmw? om de huurder langer te laten wonen i.v.m. artikel 24 van het woninghuurdekreet.

" Tot op heden heeft mijn cliënt geen geschikte huisvestiging gevonden en we vragen dan ook om een verlenging van de opzeg toe te staan wegens buitengewone omstandigheden, zoals beschreven in Artikel 24 van het Woninghuurdecreet. "

Echter aangezien de zoon medebewoner is van een sociale woning , mag hij geen eigendom hebben en moet hij 6 maanden na de aankoop onze woning verlaten.
Dus de zoon staat op straat? zelf een woning gaan huren?
Rare wetgeving....

Mvg,
rudi

Thomas_AA

#2 , 21 nov 2025 09:34

Het is nog maar een vraag, geen uitspraak van een rechter.

Uitspraak kan verschillende kanten uitgaan. Als de rechter oordeelt dat de bewoner uitstel krijgt, kan uw zoon dat als argument voor overmacht gebruiken waarom hij er nog niet woont.

ttamidur
Topic Starter

#3 , 21 nov 2025 09:40

Enig idee hoelang een uitstel zou kunnen zijn?

Reclame

Thomas_AA

#4 , 21 nov 2025 09:59

Zelf geen ervaring mee, maar ik ga uit van enkele maanden maximaal. En dan eventueel nog de procedure voor uitzetting.

Terug naar “Stel een vraag”