Inschrijving in bevolkingsregister termijn verlaagde registratierechten

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Hermessius
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inschrijving in bevolkingsregister termijn verlaagde registratierechten

#1 , 27 okt 2025 22:33

Ik heb een huis gekocht dat ik alleen aan het renoveren ben en ik ben de tijd uit het oog verloren.
Ik kreeg onlangs een brief aan dat ik volgens de vlaamse overheid voor 13 december moet voldoen aan de onderstaande voorwaarde.
"Zich binnen de 3 jaar na de datum van de akte in te schrijven in het bevolkingsregister op het adres van de aangekochte woning".

Ik snap echter niet wat dit specifiek wil zeggen.

[*] Moet ik voor 13 december alle stappen hebben doorlopen namelijk verhuizen, aangeven aan de gemeente dat ik verhuisd ben, wachten op de wijkagent en daarna de finalisatie plaats vind?
[*] Dat ik voor 13 december verhuis en dat de wijkagent mogelijk later komt controleren want volgens de gemeente is de datum van inschrijving gelijk aan de datum van aangifte. Maar dan kan het dus zijn dat de datum van inschrijving voor 13 december is maar dit nog niet verwerkt is door de gemeente voor 13 december.

Graag jullie advies.

Thomas_AA

#2 , 28 okt 2025 05:37

Het is de datum van inschrijving die finaal telt.

Woonstcontrole is afhankelijk van agenda politie, of alle bewoners aanwezig zijn, eventueel extra controle bij twijfel, … Is dus geen vaste datum en kan ook op meerdere momenten.

Ook de aanvraag tot inschrijving (nu meestal online) is nog geen inschrijving.

Dus ja, om extra kosten te vermijden zorgt u er best voor dat de hele procedure rond is.

LennieK

#3 , 28 okt 2025 09:49

De gemeente heeft wel gelijk, de datum waarop u de adreswijziging doorgeeft (bijvoorbeeld online via hun e-loket) is later ook de datum waarop je retro-actief ingeschreven wordt op dat adres. Ik zou er dus naar streven dat in ieder geval die datum voor 13/12 ligt.

Best case: wijkagent komt iets later langs en je wordt effectief ingeschreven. Kous af

Worst case: wijkagent kan jou nooit aantreffen en je wordt niet ingeschreven vanaf de datum van jouw aangifte adreswijziging. Of wijkagent komt langs, treft een halve bouwwerf aan en wil je daar niet inschrijven.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”