Hey,
Als medebewoner van een appartementsgebouw met vier andere appartementen maken wij deel uit van een VME. Sinds we midden 2023 onze huidige syndicus hebben aangesteld, ervaren we al van in het begin problemen met de communicatie, transparantie bij opvragingen en het opvolgen van werken.
Gisteren ontving ik plots een factuur voor “opvragingen van de erelonen van de syndicus zelf”. Toen ik vroeg wat dit precies inhield, kreeg ik enkel het antwoord dat het zou gaan om “de eerste vier ereloonfacturen van 2023”.
Dat roept bij mij ernstige vragen op. Tijdens de algemene vergadering die begin dit jaar werd gehouden, verklaarde de verantwoordelijke van de syndicus namelijk zelf dat alle facturen van de vorige boekjaren volledig vereffend waren. Nu, bijna twee jaar later, komen ze toch met een bijkomende factuur op de proppen.
Bovendien hebben we tot op vandaag nog steeds geen verslag van die vergadering ontvangen, terwijl daarin normaal gezien duidelijk vermeld zou moeten staan dat alle kosten tot en met dat boekjaar afgesloten waren. Ik vermoed dat dit nieuwe punt (de “oude” ereloonfacturen) niet in dat verslag zal worden opgenomen.
Moet ik met zo’n laattijdige en onduidelijke factuur zomaar akkoord gaan en betalen (€400+)? Of is het aangewezen eerst het officiële verslag van de vergadering en bijkomende toelichting van de syndicus op te vragen?