Vaa lichte vracht

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Janlanstanman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vaa lichte vracht

#1 , 09 sep 2025 09:02

Hey, ik heb een vraag over VAA en lichte vracht.

Ik rij met een Renault Trafic (lichte vracht) van het werk en mag die ook privé gebruiken. Al jaren staat er op mijn loonfiche een VAA van €454/maand, elke maand exact hetzelfde bedrag. Dat lijkt mij eerlijk gezegd veel voor een lichte vracht, klopt dat wel? Dat bedrag staat ergens bovenaan mijn loonfiche en ergens onderin waarin ze dan mijn loon rsz berekenen gaat dat zelfde bedrag eraf.

Sinds ik een arbeidsongeval heb meegemaakt en thuis zit op mutualiteit. stuurt mijn werkgever mij bovendien een factuur van €250/maand voor de wagen. Maar dat bedrag wordt niet in mindering gebracht van het VAA → ik betaal dus €250 netto én word nog altijd belast op €454 VAA.

Mijn vragen:

1. Moet die €250 eigen bijdrage niet gewoon afgetrokken worden van het VAA (dus 454 – 250 = 204 belastbaar)?


2. Geldt dat ook in mijn situatie nu ik geen loon meer krijg, maar enkel ziekenkas?


3. Is €454/maand VAA eigenlijk normaal voor een lichte vracht die privé gebruikt wordt?



Iemand ervaring mee?

Sirkii
Berichten: 5832

#2 , 09 sep 2025 11:33

Googel eens “ vaa berekenen”. Dan kom je uit op vaa berekeningstools. Vaa is functie van cataloguswaarde, co2 uitstoot en datum in dienst. 4-500€ is niet ongewoon.

Die 250€ bij afwezigheid staat normaliter in uw overeenkomst of in de car policy en is dan bovenop uw VAA

Om de belasting te berekenen wordt idd het vaa bijgeteld op uw salaris en op,het einde weer afgetrokken. Dit is de “technische” manier om de voorheffing correct te berekenen.

Janlanstanman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2025 12:29

Dag Sirkii,

Vaa daalt toch ook in jaren naarmate de wagen ouder wordt? En wordt bij een lichte vracht de Vaa niet anders berekend?

Er gaat dus 250 euro van mijn rekening en dan wordt ik nog voor de volle 454 euro belast? Ik ken mensen die met een auto van 200k rondrijden en maar 70 euro netto verliezen. Vind dit toch allemaal maar heel straf

Reclame

Sirkii
Berichten: 5832

#4 , 09 sep 2025 21:41

Vaa is vast.

70€ …. Misschien heeft hij een pokkelaag salaris. De regels voor vaa zijn “vastgebetonneerd”

Anonie
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2025 07:35

https://financien.belgium.be/sites/defa ... s-2025.pdf

Zie p.12 onder puntje 3.9 voor lichte vracht: het vaa is het bedrag dat u normaal zelf zou moeten betalen om dit voordeel te krijgen.

dako
Berichten: 356

#6 , 10 sep 2025 13:31

Vaa is vast.

70€ …. Misschien heeft hij een pokkelaag salaris. De regels voor vaa zijn “vastgebetonneerd”
VAA voor een PW is een vaste formule die dit VAA forfaitair bepaald. Voor een Licht vracht is deze formule er niet en is het de werkelijke waarde die belast word.

In principe kan dit voor een lichte vracht dus niet jarenlang een vast bedrag zijn aangezien dit de werkelijke kost.
Deze werkelijke kost zal elk jaar anders zijn aangezien deze o.a. de afschrijvingen/leaseprijs, de werkelijke tankkosten, werkelijk betaalde verzekering, werkelijk betaalde herstellingen,... omvat.
Op basis van de verhouding privé/beroepsmatige KM's kan met met deze werkelijke kosten het VAA berekenen.(let op, ook woon werk = privéverplaatsing).

Vragen TS:

1. Wagen is onderdeel van het loonpakket (VAA). Bij schorsing (vb ziekte) zal dit loon de eerste 30 dagen nog (deels) betaald worden door werkgever en loopt dit loonpakket (incl VAA) door. Daarna is hij echter niet verplicht om de wagen ter beschikking te stellen (schorsing arbeidsovereenkomst) en kan hij deze in principe terugvragen.
Merk op dat het gewone VAA geen "opbrengst" is voor de werkgever maar enkel een fiscale verplichting. Indien wagen ook in deze periode ter beschikking word gesteld zal hiervoor vaak een eigen bijdragen gevraagd worden om deze lopende kosten van de werkgever(deels) te recupereren. Zie jou car policy voor concrete afspraken.


2. Mogelijks, zie jou car policy. Kan zelfs strenger dat wagen verplicht ingeleverd moet worden bij bepaalde afwezigheid.


3. Afhankelijk van de situatie mogelijks te veel of te weinig. Zie bovenstaand, bij een oude/afgeschreven Renault trafic waar 10% privé gebruik is, is dit mogelijks veel te hoog. Bij een nieuw full/option versie met 90ù privé gebruik mogelijks veel te laag...

Terug naar “Stel een vraag”