Beste
Enige jaren terug liet ik de benedenverdieping volledig renoveren, om mijn huis te verhuren (2021).
Omdat ik volledig in orde te zijn besloot ik een conformiteitsattest aan te vragen (dat was niet verplicht- maar wou als verhuurder volledig in orde zijn).
Toen de persoon om dit op te stellen binnenkwam, liet ze vallen ... wie hier huurt is met zijn gat in de boter gevallen ... je kan hier van de grond eten.
Op de eerste verdieping bleek echter het plafond 4cm te laag te zijn volgens de norm. De slaapkamers zijn wel 7 bij 4m, maar het plafond was maar 214cm hoog in het midden (of was het 216cm, ik weet het niet meer). Het is nu eenmaal een oud huis en dat is nu net de charme van het huis. Soit ... Hoewel er 3 slaapkamers waren op eerste verdieping en zolder, kon mijn woonst 'officieel' maar als studio worden verhuurd, voor 2 personen, nogal vreemd - omdat ik voor de renovatie er samen met mijn vrouw en 2 kinderen woonde.
Daar trok een bevriend koppel in - voor hen ruim voldoende. Maar zij krijgen binnenkort een kindje.
Welke implicaties houdt dit conformiteitsattest nu in (welke verantwoordelijkheden voor mij)? Kan dit leiden tot boetes of iets anders? Ik heb niet het kapitaal om een renovatie uit te voeren die inhoud dat het plafond 4cm wordt verhoogd.
De huurders hebben bij aanvang van de huurovereenkomst dit conformiteitsattest gekregen en zijn er van op de hoogte.
Moet ik hen nu uit het huis zetten (wat ik ongelofelijk boertig zou vinden ... ) ... want voor zover ik begrijp willen ze hier blijven wonen (het huis is voldoende ruim en zeer gunstig gelegen).
Wie is verantwoordelijk als iets zou gebeuren?
Vriendelijke groeten