Kosten kinderen

Asterx
Topic Starter

Kosten kinderen

#1 , 29 jul 2025 19:06

Besten,

Bij vonnis werd er vastgelegd dat beide ouders ieders 50% van de gemaakte kosten (hobby's & schoolmaterialen, telecomkosten,...) m.b.t. kinderen dient te dragen. Facturen dienen ten laatste 10 dagen na overmaken ervan betaald te worden aan de andere ouder, dit geldt in 2 richtingen.

Het valt meermaals voor dat de ex-partner gewoon enkele factuur betaald, soms moet ik tot wel 8 weken na het overmaken ervan, wat de bedragen die ik dien voor te schieten wel oplopen.

De alimentatie voor mijn kinderen worden wel steeds op tijd overgemaakt aan mij.

Kan ik deze onbetaalde facturen via een deurwaarderskantoor laten innen of moet dit eerst via de familierechtbank passeren?
De ex-partner zit niet in de financiële problemen voor alle duidelijkheid. Het is gewoon van moeilijk doen.

Alvast dank,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2025 21:00

En staat dat van het betalen ook specifiek in het vonnis?

Asterx
Topic Starter

#3 , 30 jul 2025 10:12

In het vonnis staat opgenomen dat kosten ten laatste 10 werkdagen na overmaken van betalingsbewijzen aan de andere partij vergoed moeten worden.

Reclame

lukasi

#4 , 30 jul 2025 12:41

dan stuur je de facturen aangetekend of via peppol naar je expartner met de vraag om binnen de gestelde termijn van 10 dagen te betalen .
Zijn er verwijlintresten en of schadevergoeding afgesproken ?
Dan verwijs je naar deze of je verwijst naar de wettelijke intresten bij laattijdige betalingen.

Opgelet dat is wel een stok in het kiekenhok kieperen , de relatie is dan zeker om zeep

Asterx
Topic Starter

#5 , 30 jul 2025 14:24

Ik heb inmiddels van de eigen advocaat te horen gekregen dat ik me 30 dagen na het uitblijven van terugbetalingen mij met het vonnis kan wenden tot een deurwaarderskantoor om de openstaande bedragen te vorderen.

lukasi

#6 , 30 jul 2025 15:41

waarom 30 dagen??
Vonnis is duidelijk, 10 dagen
Met andere woorden ge geeft 20 dagen kado.

Je stuurt de factuur door op dergelijke wijze dat je een bewijs hebt van datum verzending.
8 dagen na verzending, stuur je een betalingsvraag via je bankapp ( qr code voor betaling)
12 dagen na verzending stuur je een eerste aanmaning maar zonder intresten of schadevergoeding , het kan gaan over een vergetelheid
15 dagen na verzending stuur je aangetekend een ingebrekestelling met vermelding bedrag schadevergoeding en bedrag intresten ( 5 dagen)
25 dagen stuur je opnieuw een ingebrekestelling met vermelde schadevergoeding + intresten ((15 dagen) en een kopij naar je eigen advocaat ( vermeld dit) Geef ook duidelijk aan dat je na het verstrijken van 30 dagen ( na verzending ) het dossier aanhangig maakt en niet zult nalaten om deurwaarder ( vermeld naam ) zult vorderen voor de openstaande bedragen.

Jouw advocaat plakt daar dadelijk nog eens 30 dagen extra bij.

Asterx
Topic Starter

#7 , 30 jul 2025 19:33

In het vonnis staat blijkbaar 15 werkdagen na overmaken van betalingsbewijzen & facturen.
1x per maand overmaken van de facturen.
Over intresten bij laattijdig betalen staat in het vonnis niets. Mocht dit wel zo zijn zou ik er zelfs niet achter vragen.

Ik wens zelf absoluut geen contact met de ex-partner. Ik beperk dit enkel tot het sturen van de gemaakte kosten, zelfs geen tekst of uitleg behalve de laatste e-mail. De ravage waarin ze mij & de kinderen ingeloodst heeft is immens, mijn kinderen hebben op jonge leeftijd hun rugzakje goed gevuld gekregen door ex-partner. Het verhaal is surrealistisch.
Ik kan helaas niet in details gaan daar mijn ex ook weet van heeft van dit forum, we lazen het vaak samen. Geen idee of ze dat ook nu nog steeds doet.

Ik stuurde gisteren een e-mail met de bedragen van 5 juni t.e.m. gisteren.
We zullen zien wat hier zal uitkomen.

Naar mijn opinie is het door het op deze manier te spelen mij te bewegen tot contact met haar op te nemen via e-mail. Iets waar ze al over stuurde. Tja, gras is niet groener aan de overkant en ik heb nu mijn leven zelf in eigen handen genomen, dat zal pikken.

Terug naar “Echtscheiding”