PEPPOL

FreelancerIT
Topic Starter

PEPPOL

#1 , 24 jul 2025 13:55

Heren,
Denkelijk een veelgestelde vraag (hoewel ik niet direct hits had op de benaming)

Wat zijn ge gevolgen de impact hier van?

Ik betaal alles momenteel manueel. Ben niet direct een fan van domiciliëringen, betaal de dingen liever manueel of via doorlopende opdrachten. Heb vroeger een paar keer een "akkefietje" gehad met een foutief ingevoerd bedrag, of een factuur die 2x werd afgehaald...

Ook betaal ik liever zelf wat er met mijn geld gebeurd en /of wanneer iets betaald wordt. Het is ook eenvoudiger om er dan een overzicht van te behouden.

Maar, gaat dit na PEPPOL nog mogelijk zijn? Ik heb niet al te veel zin om 2x alle facturen te moeten doorlopen: 1x via PEPPOL om ze dan via die site te betalen, en dan een 2de maal via mijn bankapplicatie.

Bovendien zijn er redelijk wat maandelijkse betalingen die via online abonnementen gebeuren, en die uiteraard niet gaan opgevraagd worden via PEPPOL... Mijn boekhouder beweert in het 2de deel van dit jaar af te komen met een oplossing, maar antwoord verder niet op vragen.

puttemanp

#2 , 24 jul 2025 23:03

PEPPOL heeft niets te maken met het betaken van de factuur, enkel met het op maken en versturen ervan.
De overheid zal wel meer inzicht krigen in wat je factureert en aan wise. Voor deel is dan weer dat de BTW aangifte strict genomen met 1 druk op de knop zal gebeuren vermits facturen automatisch geboekt worden.

Betalen doe je hoe je wil, al breng je een zak eurocentjes naar de leverancier, die keuze blijf je gelukkig behouden…

P.

lukasi

#3 , 25 jul 2025 08:51

Peppol is niets anders dan een postdienst die de verzending van facturen op zich neemt.
De verzending van de factuur gebeurt simultaan: naar je klant en naar je boekhouder , naar btw ( komt nog) en naar belastingen (komt nog) naar je bank ( komt nog)
Opstellen en verzenden moet digitaal op een unieke en niet manipuleerbare wijze . Dus digitaal en dan nog liefst door een programma dat betalend is.
PDF ( wat in se niet manipuleerbare digitale dokumenten zijn ) zijn niet meer toegelaten.

Enigste wat peppol niet doe is achter onbetaalde facturen gaan.
Oplossing
Werk uitsluitend voor particulieren zonder BTW nummer
Factuur van buiten Europa of tot 2030 uit een europees land.

Bedenking
Belgie is niet van de rapste in vooruitstrevende initiatieven of het zou voor eigen gewin moeten zijn ( lees staatskas) en laat Belgie nu in heel dat peppol gedoe nu het voortouw nemen om als eerste land in Europa dit in 2026 al te verplichten .
Ik denk persoonlijk dat er andere belangrijkere prioriteiten zijn voor onze regering dan extra controle en boetes uitschrijven ( peppol niet toepassen en toch verplicht is minimum 5000€ boete )

Veel van de zelfstandige die ik ken, leggen de boeken neer in januari 2026.

Reclame

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2025 09:57

Puttemanp en lukasi hebben volledig gelijk over het principe: PEPPOL gaat over facturatie, niet specifiek over betaling.

Echter voorzien de meeste banken en facturatieplatformen die deze standaard gebruiken, wel in integratie met betalingssystemen. Vandaag begrijp ik de opmerking dat het lijkt als “2 keer elke factuur behandelen”, maar dat ligt niet aan PEPPOL zelf. Het is een standaard en een netwerk, geen commerciële toepassing op zich. Die laatste worden door commerciële partijen ontwikkeld.

Terug naar “Andere”