Hoi iedereen,
Ik zit momenteel in volgende situatie:
De woning die ik samen met mijn ex-partner heb aangekocht is verkocht. De akte wordt binnen enkele weken getekend.
Nu is er onenigheid tussen ons over wie de hypotheek mag overnemen om deze te gebruiken voor een pandwissel.
Mijn ex-partner heeft de mogelijkheid om in plaats van de huidige hypotheek over te nemen ook te kiezen voor een sociale lening (aan rente 2,35%) maar de voorwaarden zijn hier minder gunstig dan de hypotheek die wij ooit samen afgesloten hebben (rente 1,95%)
Ikzelf heb enkel zicht op een nieuwe woonst als ik de huidige hypotheek kan overnemen en gebruiken als een pandwissel. Een nieuwe hypotheek aan de huidige marktrente is voor mij niet haalbaar.
Ik heb het voorstel gedaan om mijn ex-partner te compenseren in de meerprijs die zij zal betalen door de sociale lening af te sluiten.
Echter is het niet helemaal duidelijk hoe dit verschil nu juist berekend moet worden en op welke manier dan weer de compensatie berekend moet worden. Mijn ex-partner heeft voor haar zelf een compensatie berekend die zij redelijk vindt om te ontvangen. Ze beweerd ook dat haar financieel adviseur bij de bank beaamt dat deze correct berekend is, echter wil ze hiervan niets met mij delen enkel het door mij te betalen bedrag.
Daar tegenover biedt ze dan weer een veel lagere compensatie naar mij toe als zij alsnog onze lening zou kunnen overnemen en niet voor de sociale lening moet gaan.
Wat is gebruikelijk in deze situatie om te bepalen wie de hypotheek mag overnemen?
Indien er gewerkt wordt met een compensatie, hoe moet dit dan worden berekend? Moet er gekeken worden naar het 'voordeel' dat de partij die de lening wel kan meenemen heeft of moet er gekeken worden naar het 'nadeel' dat de andere partij heeft indien deze de lening misloopt.
Ik vermoed ook officieel laten vastleggen bij de notaris dat deze transactie zal plaatsvinden?
Alvast bedankt voor jullie inzichten en advies.