Mede eigenaar afsluiting? of toch niet....

AllAboutBalance
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mede eigenaar afsluiting? of toch niet....

#1 , 04 jul 2025 01:36

Ik heb een vermoeden dat ik het antwoord al weet. Maar ik stel hem toch in de hoop hier meer inzichten of toch een bevestiging te krijgen.

Situatie is als volgt:

Buren wilden L profielen plaatsen om het hoogte verschil tussen de tuinen op te vangen. Hierop willen we een hekwerk plaatsen. De kosten voor een hekwerk worden door beiden gedeeld.

Nadat de werken gedaan zijn valt op dat de L profielen zo geplaatst zijn dat ze exact (!l) tegen de erfgrens aan liggen. Met andere woorden de profielen zijn zo geplaatst dat de buitenzijde van het profiel tegen de erfgrens aanligt. Aan de binnenzijde is vervolgens het hekwerk gemonteerd.

Beide buren hebben enkel genoteerd welke kosten er gedeeld worden wat betreft het hekwerk. En dat beide akkoord geven voor het plaatsen van een hekwerk tussen de woningen in. Expliciet mede-eigenaarschap wordt niet vermeld in het opgetelde document.

En dan nu de vraag. wat is DE doorslaggevende factor welke bepalend is voor wie als eigenaar gezien wordt? Wie is/zijn dat in deze situatie?

AllAboutBalance
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2025 01:55

Beste forumleden,

Ik vermoed dat ik het antwoord al een beetje ken, maar ik hoop hier toch wat meer inzichten of bevestiging te krijgen.

Situatie:
Mijn buren hebben op eigen kosten en verantwoordelijkheid L-profielen geplaatst om het hoogteverschil tussen onze tuinen op te vangen, zodat zij optimaal gebruik kunnen maken van hun grond. Op deze profielen willen we gezamenlijk een hekwerk plaatsen. Enkel de kosten van het hekwerk worden door ons beiden gedeeld.

Na de uitvoering van de werken blijkt dat de L-profielen strak langs de erfgrens tot op de millimeter nauwkeurig zijn geplaatst, waarbij de buitenzijde van het profiel tegen de erfgrens aanligt en het hekwerk aan de binnenzijde van deze profielen is gemonteerd. Met andere woorden: de volledige massa van de profielen en het hekwerk ligt op het grondgebied van één van de buren.

Beide buren hebben enkel afgesproken welke kosten gedeeld worden met betrekking tot het hekwerk en dat er een akkoord is voor het plaatsen van een hekwerk tussen de woningen. Er is echter geen expliciete vermelding van mede-eigenaarschap in het document.

Mijn vraag:
Wat is de doorslaggevende factor die bepaalt wie juridisch gezien eigenaar is van de erfafscheiding? En wie is in deze situatie de eigenaar van de L-profielen en het hekwerk?

Alvast hartelijk dank voor jullie inzichten!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”