Mag ik een inbreker doden?

Aristocrat4
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag ik een inbreker doden?

#1 , 01 jul 2025 09:13

Het is avond en ik betrap een inbreker in mijn huis. Mijn vrouw en 2 kinderen zijn ook thuis. Mag ik deze inbreker doden?

Volgens de 'wet' mag dit enkel als hij een bedreiging vormt voor mij/mijn gezin. Maar is enkel al zijn aanwezigheid niet een directe bedreiging? Ik weet toch niet of hij gewapend is, en waarom hij hier is. Ik moet er toch niet van uitgaan dat hij geen slechte bedoelingen heeft met ons?

Stel dat ik deze man in 2 slagen doodsla met een baseballknuppel, kan ik hiervoor gestraft worden voor moord?

bosprocureur

#2 , 01 jul 2025 09:22

Wat een toeval dat er net dàn een baseballknuppel binnen bereik is... En allicht geen gsm of telefoon waarmee u politiehulp kan vragen?

Thomas_AA

#3 , 01 jul 2025 09:59

Als u weet wat er in de wet staat, weet u ook dat uw vraag en de formulering hiervan onzin is.

Reclame

Franciscus

#4 , 01 jul 2025 13:30

Nee.
Ik ga hier zelfs niet over uitweiden.
ALS u zoiets doet verwacht u maar aan een zeer doorgedreven onderzoek en verwacht maar dat u als verdachte zal vervolgd worden voor moord en of doodslag.

Over dit onderwerp zijn meerdere cursusuren / hoofdstukken met praktijk cases gevuld indertijd.

Aristocrat4
Topic Starter

#5 , 01 jul 2025 23:34

Wat een toeval dat er net dàn een baseballknuppel binnen bereik is... En allicht geen gsm of telefoon waarmee u politiehulp kan vragen?
Stel dat ik in mijn kamer ben waar een baseballknuppel in de hoek staat , en ik hoor die inbreker mijn huis binnenbreken. Mag ik deze dan niet gebruiken om mezelf te verdedigen? (Kan ook iets anders zijn, een schroevendraaier ofzo). Stel dat die inbreker een gek is, een terrorist is, gewapend is, mijn kinderen wil ontvoeren/verkrachten? Waarom moet IK er van uitgaan dat hij geen (dodelijke) bedreiging voor ons vormt? Als hij een pistool uit zijn zakken tovert en ons neerschiet, dat kan in een fractie van een seconde gebeurd zijn. Als ik een inbreker betrap, ga ik er vanuit dat hij gewapend zal zijn.

Politie bellen? Ok, maar wat intussen? Er is nog steeds een bedreiging in mijn huis, en door de politie te verwittigen gaat die bedreiging niet direct weg.

Aristocrat4
Topic Starter

#6 , 01 jul 2025 23:36

Als u weet wat er in de wet staat, weet u ook dat uw vraag en de formulering hiervan onzin is.
Dat u niet mag inbreken, dat staat ook in de wet. Maar daarom zijn er nog steeds gevaarlijke inbrekers.

Aristocrat4
Topic Starter

#7 , 01 jul 2025 23:39

Nee.
Ik ga hier zelfs niet over uitweiden.
ALS u zoiets doet verwacht u maar aan een zeer doorgedreven onderzoek en verwacht maar dat u als verdachte zal vervolgd worden voor moord en of doodslag.

Over dit onderwerp zijn meerdere cursusuren / hoofdstukken met praktijk cases gevuld indertijd.
Dus u zou uzelf en uw gezin niet beschermen? Stel dat hij gewapend is, en uw kind wil ontvoeren..u weet toch niet waarom hij hier is?

lukasi

#8 , 02 jul 2025 06:10

je mag hem ontwapenen
je mag je lijf en leden verdedigen
je mag je verweren.
Dood je de inbreker dan zal je van doodslag beschuldigd worden.
Ligt de basebalknuppel voor het grijpen dan wordt het al eerder met moord
en
als ze deze vraag hier lezen , kan het uitdraaien op moord met voorbedachte rade.

Aristocrat4
Topic Starter

#9 , 02 jul 2025 07:45

en als ze deze vraag hier lezen , kan het uitdraaien op moord met voorbedachte rade.
Haha, dus men mag niet speculeren? Het is verboden om na te denken over je veiligheid en dat van je gezin?

100x

#10 , 02 jul 2025 09:53

Als hij een pistool uit zijn zakken tovert en ons neerschiet, dat kan in een fractie van een seconde gebeurd zijn.
Ik ga hier niet verder op ingaan, maar U mag er van uitgaan dat (afhankelijk van het soort inbreker) hij meestal een mes op zak heeft (waarvan de controle de laatste tijd quasi nihil blijkt te zijn). Dus ik raad U aan om een wapenvergunning aan te vragen die mogelijk zal geweigerd worden. Mocht het U toch lukken kan U hem nog altijd (lichtjes) verwonden en dan de politie bellen. Houd in elk geval afstand, want die baseball knuppel kan hij U nog altijd ontfutselen.

Franciscus

#11 , 02 jul 2025 11:39

Zoals ik reeds heb geschreven -- daar zijn hele cursussen / boeken aan gewijd.
Quasi elk moord en doodslag assisenzaak gaat daarover.
Wat niet zo is geweten is wat op correctioneel niveau wordt uitgesproken inzake zulke zaken . Zaken die dan niet direct de door hebben veroorzaakt maar wel verwondingen en blijvende incapaciteit.
Voor de inbreken zal er een veroordeling volgen wegens braak van afsluiting van stedelijke of landelijke omheining ( braak aan deur bv) en inklimming ( over de tuinmuur).
Voor de dader van de opzettelijke slagen en verwondingen zal de straf gezien de wetsartikel al een hogere start en ook eindsaldo bevatten zal het 'iets' hoger zijn.
Hou er rekening mee dat zo'n zaak meerdere jaren zal / kan aanslepen en veel centjes aan advocaat zal kosten.
Ik vrees dat gezien uw instelling u tot cat 2 zal behoren.
Los van feit dat u iemand leven hebt ontnomen of zwaar gewond.
In geen van de cases die ik ken en dat zijn er aardig wat is de burger er psychologisch er niet zonder gevolgen uitgekomen en hebben dan ook nog jaren ondersteuning nodig gehad.
Dit laatste los van het feit van de gevolgen voor uw kindjes en partner.

art 416 strafwetboek
https://www.elfri.be/wettige-zelfverdediging

morgenbesser

#12 , 02 jul 2025 20:14

art. 417 Strafwetboek
Art. 417. Onder de gevallen van ogenblikkelijke noodzaak van de verdediging worden de twee volgende gevallen
begrepen :
Wanneer de doodslag gepleegd wordt, wanneer de verwondingen of de slagen toegebracht worden bij het
afweren, bij nacht, van de beklimming of de braak van de afsluitingen, muren of toegangen van een bewoond
huis of appartement of de aanhorigheden ervan, behalve wanneer blijkt dat de dader niet kon geloven aan een
aanranding van personen, hetzij als rechtstreeks doel van hem die poogt in te klimmen of in te breken, hetzij als
gevolg van de weerstand welke diens voornemen mocht ontmoeten;
Wanneer het feit plaatsheeft bij het zich verdedigen tegen de daders van diefstal of plundering die met geweld
tegen personen wordt gepleegd.
Edit
U mag overgaan tot een "burgerarrest".
In dit geval mag u aangepast geweld gebruiken om de dader vast te houden tot de Politie het overneemt.

eylis

#13 , 02 jul 2025 21:55

Als een inbreker of ander ongewenst gespuis uw woning binnendringt, verzamelt u alle medebewoners in een kamer die op slot kan en barricadeert u de deur met meubels
Intussen belt iemand of uzelf de politie. Deze zal u aanraden in afwachting te doen wat ik u hier aanraad. U bent wellicht niet "de Rock" of Vin Diesel die met hun blote vuisten of een stuk tafelpoot wel 4 kerels met kalachnikovs kunnen uitschakelen...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”