Mijn echtgenoot wordt valselijk beschuldigd van (poging) tot diefstal. Hier even een situatieschets:
In het verhuisbedrijf waar hij tewerkgesteld is dienen de werkgasten steeds af te rekenen bij de klant en het aangerekende bedrag te vermelden in een whatsappgroep. Mijn echtgenoot heeft dit gedaan en laat bij het instappen van de vrachtwagen steeds het betaalde bedrag natellen door zijn collega. Mijn echtgenoot was op dat moment verstrooid en zag dat er meer dan voorzien betaald was door de klant maar omdat de klanten vaak ook drinkgeld betalen vond hij dit niet vreemd, hij gaf ook onmiddellijk aan aan de aanwezige collega's dat de klant meer had betaald en ze dus drinkgeld hadden. Nog voor de collega het geld kon natellen belde zijn WG om te melden dat hij te weinig had aangerekend aan de klant en onmiddellijk terug naar binnen diende te gaan om het te weinig aangetekende bedrag te gaan ontvangen. Zonder aarzelen, en het betaalde bedrag na te tellen, is mijn echtgenoot naar binnen gegaan, de klant betaalde het extra bedrag. Tegen dat mijn echtgenoot weer in de vrachtwagen zat en kon vragen aan de collega om het totaal ontvangen bedrag na te tellen belde de WG opnieuw. De klant gaf aan dat het niet klopte wat hij betaald had want hij had de eerste maal reeds betaald wat er op de originele offerte stond en blijkbaar niet wat mijn echtgenoot had aangerekend, het bedrag dat mijn echtgenoot dacht dat drinkgeld was, was dus eerlijkheidshalve wel gewoon correct voor de factuur. De WG van mijn man zei dus aan de lijn dat mijn man onmiddellijk moest binnenrijden om alles bij hem na te tellen.
Toen mijn man aankwam was er reeds sprake van het ondertekenen van een ontslag met onderlinge toestemming want de WG was het vertrouwen in mijn man verloren, terwijl hij, net zoals altijd heeft gehandeld.
Mijn man heeft onmiddellijk geweigerd de overeenkomst te tekenen en is naar huis gereden. Hij is enorm aangedaan van de valselijke beschuldiging en heeft dan ook de sleutel van de firmawagen, die hij afgelopen maart mocht ontvangen voor woon-werkverkeer en privegebruik, afgegeven aan de werkgever.
Deze firmawagen heeft de werkgever aangeboden omdat mijn man op het punt stond zijn ontslag te geven voor een nieuwe job, bovenop de firmawagen kreeg hij plots ook maaltijdcheques, er werd eveneens een loonsverhoging aangeboden, deze heeft mijn man echter niet aangenomen omdat dit echt op omkoping begon te lijken. De WG gaf aan dat dit allemaal was omdat de WG hem niet kwijt wilde en er alles aan deed om hem in de firma te houden.
We weten echt niet meer wat doen in deze situatie.
De WG geeft aan dat hij een officiële klacht zal indienen tegen mijn man voor diefstal, er is overigens al een melding gemaakt bij de politie, maar hier heeft de WG verklaart dat alles reeds onderling is opgelost en dus geen klacht wenst neer te leggen, thans als de WG de klacht officieel indiend zal dit een heuse rechtszaak worden. Mijn man denkt er aan dit te laten gebeuren, echter zal hij dan worden ontslagen met dwingende redenen, een slechte C4 ontvangen, geen recht hebben op een uitkering en moeilijkheden hebben voor het vinden van een nieuwe job. Wat de WG ook zeer duidelijk aangeeft als argument om het ontslag met onderlinge overeenkomst te tekenen.
Echter heeft mijn man het idee dat hij bij het ondertekenen van de documenten nog minder sterk in zijn schoenen staat dan wanneer er een rechtszaak van zou komen...
Daar komt bij dat hij overigens ook niet zeker is dat hij een uitkering kan genieten omdat hij "akkoord" gaat met het ontslag...
Wat doen we best in deze situatie ? We zijn echt ten einde raad...