opschortende voorwaarde

Rida345
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opschortende voorwaarde

#1 , 23 jun 2025 17:31

Na overlijden van mijn vader hebben we de door mij geërfde woning via een immobiliën kantoor te koop gesteld.
We krijgen steeds de vraag van mogelijke kopers te verkopen onder opschortende voorwaarden, dit omdat zijn een lening willen verkrijgen via het Vlaams Woningfonds.
Hiervoor heb ik begrip, lening via bank is meestal ook met opschortende voorwaarde, (4 weken)
Ik kreeg te horen dat er een periode van minimum 15 weken nodig is om de aanvraag via het Vlaams Woningfonds te onderzoeken.
Tevens zou dit VWF een schatting laten maken van de woning.
Als er een goedkeuring volgt kan de notaris zijn werk beginnen doen, die hiervoor 4 maanden zou nodig hebben.
In het beste geval zou de volledige verkoop dus bijna 8 maanden duren.
Als VWF geen goedkeuring geeft voor de lening gaat de verkoop niet door en kan alles terug opnieuw beginnen.
Ik besluit hieruit dat de verkoper weinig rechten heeft, alle kosten gedurende deze 15 weken zijn voor rekening van de verkoper.
Het immokantoor is in dit geval ook 15 weken werkeloos.
Dit is de info die ik heb ontvangen, is dit correct ?

Bij voorbaat dank voor de reacties
DVG

Sirkii

#2 , 23 jun 2025 17:43

Ik zou een koper zoeken zonder opschortende voorwaarden of met opname als voorwaarde dat opneming van de opschortende voorwaarde een kost heeft van bv 1000€ (die de koper minimaal als voorschot betaalt)

Blaatpraat

#3 , 23 jun 2025 17:45

Het is aan u om al dan niet akkoord te gaan met die opschortende voorwaarde.

15 weken is wel in het extreme natuurlijk.
Voor het VWF is 8 weken standaard (waar een normale bank het veelal binnen een week kan regelen).

De termijn van 4 maanden begint met lopen vanaf het tekenen van de compromis, dus het is niet 15 weken én 4 maanden, maar het is 4 maanden, waar die 15 weken deel van uitmaken.
Wordt de opschortende voorwaarde gelicht? Dan is het werk dat de notaris al gedaan heeft herbruikbaar voor de volgende koper, dus wint u er tijd mee.

Vergeet ook niet dat in het regeerakkoord staat dat opschortende voorwaardes verplicht zullen worden in de toekomst.
Onder welke voorwaarden is nog niet bepaald.
Nu heeft u nog de mogelijkheid om uw eigen voorwaarden te stellen, of te kiezen om te verkopen zonder opschortende voorwaarden (maar geen enkele kredietverstrekker staat dit laatste tegenwoordig nog toe, tenzij bij mensen die -bij wijze van spreken- het huis cash zouden kunnen betalen).

Reclame

basejumper

#4 , 23 jun 2025 17:50

Beste

Kandidaat kopers die wensen te kopen kunnen op voorhand hun huiswerk maken. Bespreking met hun huisbank laat hen perfect toe in te schatten hoe ver ze kunnen springen. Als ze het krediet bij hun huisbank kunnen krijgen kunnen ze dat ook bij het VWF. En zelfs als het daar niet zou lukken kunnen ze nog terug naar hun huisbank. ze kunnen trouwens bij meerdere banken een aanvraag tegelijk indienen. Ze betalen dan wel een dossierkast (doorgaans enkel bij aanvaarding van het aanbod door bank en kredietnemer).
Ik zou geenszins een opschortende voorwaarde van die duur aanvaarden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”