VZW en sponsoring

LVdP
Topic Starter

VZW en sponsoring

#1 , 20 jun 2025 10:30

Wij zijn een sportclub (vzw) die naast de jaarlijkse bijdragen (lidgelden) van de leden geen andere inkomsten heeft. Als we sponsors willen aantrekken om bv een eetfestijn te financieren of in ruil voor bv reclame op de website, in het leslokaal of dergelijke, hoe gaan we hiervoor correct te werk? Als ik het goed lees is sponsoring (geld krijgen in ruil voor reclame) een dienst en valt die onder de btw-wetgeving. Wil dit dan zeggen dat we een btw-nummer moeten hebben als vzw (en vrijstelling van btw aanvragen omdat de omzet beperkt blijft) of is dit afhankelijk van de bedragen? Met andere woorden wat is de correcte manier van werken tov mogelijke sponsors en de fiscus? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Blaatpraat

#2 , 20 jun 2025 11:19

Klopt wat je zegt.

BTW-nummer aanvragen, activeren, en als je onder de 25.000 euro per jaar omzet blijft, kan je de vrijstelling aanvragen.
Alle inkomsten (dus ook lidgelden heb ik begrepen) bepalen dan of je aan de vrijstelling voldoet of niet.

Sirkii

#3 , 20 jun 2025 11:26

Ik heb het voor een vzw altijd zonder btw nummer gedaan: k leverde voor reclame in tijdschrift kwitanties/kwijtingen af zonder BTW met vermelding “vrijstelling BTW”. Kan wel eens in m n archief duiken voor de exacte verwoording. Nooit bezwaren ontvangen van de fiscus.

Reclame

LVdP
Topic Starter

#4 , 20 jun 2025 11:36

Ik heb het voor een vzw altijd zonder btw nummer gedaan: k leverde voor reclame in tijdschrift kwitanties/kwijtingen af zonder BTW met vermelding “vrijstelling BTW”. Kan wel eens in m n archief duiken voor de exacte verwoording. Nooit bezwaren ontvangen van de fiscus.
Ik heb dit nog gehoord maar ben niet zeker of dit zo nog kan en vooral mag met de nieuwe (2020 dacht ik) vzw-wetgeving. Dat zou natuurlijk het makkelijkste zijn :)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”