Ik las gisteren dat de prokureur die de examenvragen doorgaf samen met medeplichtige geschrapt werd en niet geschorst.Ik vind dit erger dan een doodvonnis. Advocaten én magistraten die geschrapt worden eindigen in 90 procent van de gevallen in de goot.Hun financiële terugval is dermate groot dat ze in een zeer diepe depressie belanden en alles kwijtraken: huis,huwelijk,auto etc.Slechts zeer weinigen geraken terug aan de slag als jurist.Toen ik nog een consultant kantoor had nam ik deze mensen aan uit compassie tenzij de schrapping drugsgereleerd was.Deze mensen waren zeer dankbaar en ik redde van de meeste hun huwelijk.We zijn na 20 jaar nog steeds vrienden en zien elkaar samen nog diverse malen per jaar.Ook hun pensioen is zwaar aangetast.Allen waren ze van oordeel dat ze een zware schorsing met loonverlies verdiende maar geen schrapping.Veel van hen geraakte aan de drank en of pleegde zelfmoord.
Ook deze magistraten verdiende zware schorsing zelf zware degradatie en loonverlies maar geen schrapping.De strafpleiter die meededen met drugsdealers verdienen dit wel.
Paul