in paniek wegrijden

ine1973
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

in paniek wegrijden

#1 , 11 jun 2025 09:15

Dag mensen,

Ik heb iets ongelofelijk doms gedaan en heb hierrond een vraagje.

Een tijdje geleden was er een loopwedstrijd in een dorpje in regio Antwerpen. Ik was onderweg toen ik het circuit kruiste. Ik stond als eerste te wachten wanneer de agent die daar het verkeer stond te regelen het teken dat dat onze kant kon doorkomen. Ik ging ervan uit dat ik mocht doorrijden en rij tot halverwege de kruisende weg. Achteraf gezien zal hij de bedoeling gehad hebben dat enkel de lopers door mochten lopen, maar dat was bij mij niet zo overgekomen.
Hij deed teken om te stoppen wat ik ook onmiddellijk deed. Ik stond te wachten terwijl de lopers mij passeerde.
Ik weet niet wat mij toen overkwam, maar ik geraakte helemaal in paniek. Dat was mij nog nooit overkomen. Dus toen een groep lopers mij gepasseerd was en er een opening was om door te rijden, heb ik dat ook gedaan. Echter, de agent deed nog steeds een stopteken. Dat kwam bij mij op dat ogenblik helemaal niet zo binnen. Achteraf, wanneer ik nuchter nadenk, had ik gewoon moeten wachten. Oliedom van mij, maar het is gebeurd. Ik heb natuurlijk niemand omvergereden, dat zou maar erg zijn. Maar wat gaat er nu waarschijnlijk gebeuren? En is er iets wat ik zelf kan doen?

Franciscus

#2 , 11 jun 2025 09:43

Hoelang geleden?

ine1973
Topic Starter

#3 , 11 jun 2025 11:36

Een weekje geleden

Reclame

Franciscus

#4 , 11 jun 2025 15:44

PV dient 14 dagen na vaststelling verzonden te worden... wil dus niet zeggen aangekomen.

Edoch:
Koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer
Art. 4. De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de vierde graad in de zin van artikel 29 § 1, eerste lid, van dezelfde wet :
BEPALINGEN ARTIKELEN
In het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg:
1° De volgende bevelen negeren van een bevoegd persoon:

de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen;
het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is.

https://www.wegcode.be/nl/verkeersovert ... -per-graad
Overtredingen op bepalingen waaraan geen graad is toegekend, zijn overtredingen van de eerste graad.
Graad van overtreding Eerste graad Tweede graad Derde graad Vierde graad
Gemeentelijke administratieve sanctie € 58 € 116 - -
Onmiddellijke inning 1 € 58 € 116 € 174 € 473 2
Minnelijke schikking 1 € 85 € 160 € 235 -
Bevel tot betalen 3 € 115 € 216 € 317 -
Geldboete 4 € 80 tot € 2000 € 160 tot € 2000 € 240 tot € 4000 € 320 tot € 4000
Verval van het recht tot sturen - 8 dagen tot 5 jaar (mogelijk) 8 dagen tot 5 jaar (mogelijk) 5 8 dagen tot 5 jaar (verplicht)

1 Exclusief administratieve toeslag van €10,42 (tarief 2025).
2 Niet mogelijk voor personen met woon- of vaste verblijfplaats in België. In principe wordt altijd gedagvaard.
3 Bedrag van de minnelijke schikking verhoogd met 35%.
4 Exclusief gerechtskosten en bijkomende uitgaven.
5 Verplicht indien de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B. Zie wet van 16 maart 1968, art. 38, § 5.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”