buurman wil airco op het platte dak installeren

infra
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

buurman wil airco op het platte dak installeren

#1 , 29 mei 2025 18:23

Beste,

Ik woon in een gebouw met verschillende appartementen / studio's en 1 van de buren klaagt over een te warm appartement in de zomer. Dit is echter volledig zijn schuld aangezien hij geen gordijnen wil ophangen en in de zomer dus alle warmte van de zon naar binnen laat komen. Ik woon naast hem en ondervind absoluut geen problematische temperaturen door gewone transparante gordijnen te gebruiken.

Nu is hij dus van plan om een airco te installeren en de buitenunit komt dan op het dak te staan vlak naast waar ik woon. Het platte dak behoort tot de gemeenschappelijke delen.

Aangezien die dingen veel herrie maken zie ik de bui al hangen.

Ik ben zelf eigenaar van een studio maar wat als hij een democratisch overwicht haalt bij de andere eigenaars?

Kan ik dan juridisch nog iets doen om te verhinderen dat die airco er komt aangezien de problematiek door zijn toedoen wordt veroorzaakt?

Alvast bedankt voor een antwoord.

mava105

#2 , 30 mei 2025 09:34

Persoonlijk hebben wij een airco in onze slaapkamer, en de buitenunit staat juist naast ons raam. Wij horen daarvan niets. Een buitenunit is geen warmtepomp.

mbbs1024

#3 , 05 jun 2025 21:49

Persoonlijk hebben wij een airco in onze slaapkamer, en de buitenunit staat juist naast ons raam. Wij horen daarvan niets. Een buitenunit is geen warmtepomp.
Voor het eerste gedeelte van je antwoord heb je gelijk,

Het tweede gedeelte is niet correct, een airco is wel degelijk een warmtepomp, een lucht-lucht warmtepomp.
Het werkingsprincipe is net hetzelfde als bij iedere andere warmtepomp, een compressor comprimeert het koelgas, waarbij er warmte wordt afgegeven, terwijl aan de andere kant warmte wordt opgenomen door het expanderen van dat koelmiddel.
Een koelkast of diepvries is trouwens ook een warmtepomp, dat werkt volledig op hetzelfde warmtepomp principe.

Reclame

mava105

#4 , 06 jun 2025 08:57

Dat noem ik spijkers op laag water zoeken. Qua geluid is een airco heel wat stiller dan een gewone warmtepomp waarmee je uw huis verwarmt

Sirkii

#5 , 06 jun 2025 13:29

Ik zou ook niet willen uitkijken op een dak vol buitenunits. Buitenunit kan hij op zijn terras plaatsen of aan zijn muur ophangen. Er bestaan ook monobloc units met twee muurdoorgangen. De “buitenunit” zit dan ook binnen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”