Pandwissel

Vlinder03
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Pandwissel

#1 , 24 mei 2025 17:08

Beste
We hebben om een pandwissel te doen.
Bank is akkoord.
Mijn vraag : bij het opstellen van een aan/ enverkoop belofte komt uiteraard de opschortende voorwaarde indien ons huis verkocht is.. . In een periode van 6 maand.
En uiteraard met inschakeling van een.makelaar met de nodige advertenties.
Is het BELANGRIJK dat de voorwaarde aangevuld wordt met de minimumprijs. Dus indien het huis verkocht is binnen de 6 maanden aan een.marktconforme prijs van 410000? ( schatting makelaar 450000)
Zodat deze voorwaarde niet nietig kan verklaard worden door verkopers als ons pand niet is verkocht. Of mag een.minimumprijs er juist niet in staan. ???
Met dank
(Goed wetende dat verkopers niet happig zijn voor deze formule.maar ik kan toch geen huis kopen zonder het mijne eerst te verkopen)

pho450

#2 , 27 mei 2025 16:01

Denk je echt dat de verkoper een opschortende voorwaarde van 6 maanden gaat accepteren?

Thomas_AA

#3 , 28 mei 2025 07:56

Wettelijk mag dat.

Het gebeurt best vaak dat een partij die een huis koopt ook afhankelijk is van de verkoop van de vorige woning om de nodige financiering in orde te krijgen. Ik zou zelfs zeggen vaker wel dan niet.

Dat risico contractueel volledig afwentelen op de andere partij (koper of verkoper) mag perfect, maar het is natuurlijk een illusie dat deze daarmee akkoord zal gaan.
ik kan toch geen huis kopen zonder het mijne eerst te verkopen
Ok. En langs de andere kant bekeken? Kan ik wel een huis van de markt halen en 6 maanden later horen of het echt verkocht is?

Reclame

Sirkii

#4 , 28 mei 2025 08:51

? Overbruggingskrediet bij de bank. Kost wel wat geld maar k,zou niet weten waarom de verkoper (die dat geld ws ook nodig heeft) je 6 maand gratis krediet zou moeten geven. Sleutel krijg je normaliter ook pas na verlijden akte

Vlinder03
Topic Starter

#5 , 31 mei 2025 18:26

@ sirkii
Ok , overbruggingskrediet kan ook maar dat is geen pandwissel dan.
De bank opteerde voor een pandwissel

basejumper

#6 , 01 jun 2025 12:40

Bank kan enkel een suggestie doen. Pandwissel is inderdaad slechts mogelijk indien de Kate van verkoop en aankoop op zelfde datum doorgaan. (of alleszins niet te ver uit elkaar qua datum). Opdracht is dus eerst uw woning verkocht krijgen en dan pas uw aankoop doen. niet omgekeerd... Geen enkele verkoper gaat zijn verkoop blokkeren omdat uw constructie moet lukken...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”