Regularisatie Enkel Vakantiegeld

TomasK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Regularisatie Enkel Vakantiegeld

#1 , 18 mei 2025 21:47

Ik heb een vraag over de regularisatie van Enkel Vakantiegeld:

Eind 2023 ben ik ontslaan bij mijn oude werkgever en heb als deel van de vertrekpremie mijn volle 20 dagen wettelijke vakantie voor 2024 voorafbetaald gekregen. In September 2024 ben ik aan de slag gegaan bij een nieuwe werkgever, en heb daar het vakantieattest van de oude werkgever ingediend.

Bij de nieuwe werkgever nam ik maar een paar dagen wettelijke vakantie in 2024. Volgens de nieuwe manier van de berekening van de regularisatie, werd in de maanden dat ik een wettelijke vakantie dag nam, 90% van het loon voor die dag ingehouden. In December kwam dan de regularisatie, waar de nieuwe werkgever het volledige bedrag van de voorafbetaalde wettelijke vakantiedagen (dus 20 dagen) nam, daar de al afgehouden verminderingen van aftrok, en het resultaat van mijn loon in December afhield - hetgeen bijna het volledige maandloon was.

Mijn vragen:
1. Is men bij overgang van werkgever verplicht het vakantie attest van de vorige werkgever af te geven? Als ik dit niet had gedaan, en gewoon verlof zonder wedde genomen voor die paar dagen vakantie, dan had me dat een hoop geld gescheeld
2. Is de berekenwijze correct? Moet men bij de regularisatie van de volle "pot" vakantiedagen beginnen, of een pro-rata doen en enkel de regularisatie toepassen op de effectief genomen dagen? Het lijkt me vreemd dat de nieuwe werkgever "profijt haalt" uit vakantiedagen die ik nooit genomen heb?

Ik heb dit al online proberen uit te vissen, maar zonder resultaat. Bij de FOD Werkgelegenheid willen ze enkel maar narekenen/helpen als ik klacht zou willen indienen - hetgeen ik enkel zal doen als ik zeker ben van mijn stuk.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Thomas_AA

#2 , 18 mei 2025 22:11

Waarom heeft u in 2024 niet gewoon uw 20 dagen wettelijke vakantie opgenomen?

Wat uw nieuwe werkgever moest doen, is u de kans geven om deze op te nemen. Als u dat niet doet, is dat uw verantwoordelijkheid. Ook een werknemer die niet van werk is veranderd, is die dagen anders kwijt.

De nieuwe rekening sinds 2024 wijzigt daar niet fundamenteel iets aan. Anders was u ook niet betaald geweest door de nieuwe werkgever, maar dan in de maand dat het dubbel vakantiegeld wordt uitbetaald.

TomasK
Topic Starter

#3 , 19 mei 2025 07:48

Laten we zeggen dat het een combinatie was van slecht geinformeerd geweest te zijn, en gewoon te kort gewerkt te hebben om al direct zoveel dagen op te nemen. Ik versta dat een gewone werknemer de dagen dan ook kwijt is, maar dan zonder de financiële gevolgen die ik gehad heb (je kan natuurlijk de "weggegooide" dagen ook als geld zien ...)

Blijft mijn vraag of ik al da niet verplicht was om het vakantieattest af te geven?

Reclame

Thomas_AA

#4 , 19 mei 2025 07:56

Verplicht voor de vorige werkgever om je het attest te bezorgen. Ik heb geen weet van een verplichting voor de werkgever om dit ook af te geven. Al heb ik het nooit meegemaakt dat dit niet gebeurt.

Ik kan het nog steeds niet rijmen met het indienen van een klacht in uw eerste post. Zowel uw vorige als huidige werkgever hebben niks verkeerd gedaan.

TomasK
Topic Starter

#6 , 19 mei 2025 11:37

Bedankt om dit artikel door te sturen - has ik nog niet gezien. Het beschrijft inderdaad mijn geval, behalve dat men ervan uitgaat de alle 20 dagen worden opegenomen, hetgeen ik dus niet gedaan heb.

Twee zinnen vallen me direct op:
"Het bedrag van de vakantieattesten moet door de nieuwe werkgever worden verrekend in de mate dat deze vakantiedagen effectief worden opgenomen."
en
"Enkel de vakantiedagen die effectief worden opgenomen bij de nieuwe werkgever op basis van het vakantieattest (of de -cheque), worden verrekend"

Dit duidt er mogelijks op dat de berekening toch fout gebeurd is (ttz er had een pro-rata toegepast moeten worden op het begin-bedrag)?

TomasK
Topic Starter

#7 , 21 mei 2025 07:58

Iemand?

Terug naar “Loon”