auto van parking, géén zichtbaarheid door geparkeerde kraan

nekkaj
Topic Starter

auto van parking, géén zichtbaarheid door geparkeerde kraan

#1 , 26 feb 2010 12:50

Ik reed van de prive parking van mijn werk naar links.
Op de parkeerstrook, kant van de parking stond een hoge kraan geparkeerd.
Een aanrijdende auto reed in mijn flank.
De aanrijdende auto reed ook wel snel.
Miss dat de expert dit kan checken?

Ben ik nu in fout?
Ik kon nagenoeg niets zien door die geparkeerde kraan.

Graag inlichting hierover

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 26 feb 2010 13:35

u komt de weg opgereden en bent dus verondersteld om voorrang te verlenen aan alle andere weggebruikers
als u geen zicht hebt op de weg zou je eigenlijk moeten uitstappen en gaan kijken of je de baan opkan (dat doet natuurlijk geen mens)

of de aanrijdende auto snel reed kan vastgesteld worden
let wel, het is niet omdat hij snel reed, dat hij ook te snel reed
50 km/u tov stilstand is snel, maar dat hoeft daarom niet te snel te zijn
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

nekkaj
Topic Starter

#3 , 26 feb 2010 14:03

Ok, stel dat ik uitstap en ik ga kijken, er komt niets af.
ik stap in en rij door en bang..

Tegen dat ik terug ingestapt ben kan er ondertussen verkeer afkomen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2010 16:49

U komt vanaf privé naar openbaar dus zo wie zo ondergeschikt EN in overtreding.
Het al of niet te snel rijden is geen reden dat u gelijk zal krijgen hoogstens een reden dat tegenpartij een boete zal krijgen ... en dan moet de politie dat nog volgens de geijkte methode vastgesteld hebben.

Dus u zal vermoedelijk - ik ben geen rechter - verantwoordelijk gesteld worden voor het ongeval.

Maar enigste punt stond die kraan reglementair - is de politie de aanrijding komen opnemen.
Dit kan eventueel wel een punt zijn voor een mogelijk gedeelde verantwoordelijkheid ( met de kraanbestuurder/plaatser)
Laatst gewijzigd door Franciscus op 21 aug 2010 11:01, 3 keer totaal gewijzigd.

ZeddLeppelin

#5 , 04 mar 2010 15:55

Eventueel de eigenaar/bewaarder van de kraan rechtstreeks dagvaarden, indien er een strafrechtelijk staartje aan komt. Verdeling aansprakelijkheid (indien vastgesteld in PV) lijkt mij dan niet geheel onmogelijk.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 mar 2010 16:13

Eventueel de eigenaar/bewaarder van de kraan rechtstreeks dagvaarden, indien er een strafrechtelijk staartje aan komt. Verdeling aansprakelijkheid (indien vastgesteld in PV) lijkt mij dan niet geheel onmogelijk.
Vooraleer een kraan op de openbare weg mag worden geïnstalleerd moet de eigenaar een aanvraag voor "inname openbaar domein"indienen bij de gemeente. Vervolgens krijgt hij eventuel een toelating mits -meestal- het betalen van een heffing.
Indien die kraan vogens de voorgeschreven regels is geplaatst maakt u geen enkele kans.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vanessag

#7 , 20 aug 2010 23:59

mijn vader heeft jaren geleden ('70)een ongeval gehad met een trein. Hij zag de rode knipperlichten niet omdat er een camion voor geparkeerd stond en de trucker in t cafe vlakbij zat. ( de overweg had alleen lichten, geen geluid, geen slagboom) De trucker heeft alle schade moeten betalen toen want hij stond er niet reglementair en oorzakelijk verband kon aangetoont worden, dat mocht hij daar niet gestaan hebben, had mijn vader de lichten gezien en kunnen stoppen.
Al bij al, blij dat hij levend uit het wrak is gekomen!

Terug naar “Verkeersongevallen”