Trouwen met partner (en stiefkinderen)

LienVW
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Trouwen met partner (en stiefkinderen)

#1 , 19 mei 2025 12:13

Hallo,

Mijn vriend heeft het de laatste tijd vaak over trouwen en ik denk dat hij mij (binnenkort?) wel eens ten huwelijk gaat vragen.
Ik vroeg mij af of trouwen (met scheiding van goederen) voor mij eerder voordelig of nadelig is?
Ik heb zelf een appartement gekocht welke ik nu nog afbetaal, maar dus wel enkel van mij is. Wij wonen hier nu in en mijn partner heeft zelf geen eigendom.
Ooit zijn we misschien wel van plan om samen iets groters te kopen (maar dan ga ik mijn eigen appartement wel houden en dus niet verkopen).
Mijn partner heeft verder ook twee dochters, hij betaalt momenteel een beetje extra op onze gemeenschappelijke rekening (onderhoud dochters) en betaald ook maandelijks een klein bedragje aan mij omdat hij bij mij inwoont (ik betaal zelf steeds de renovaties/verbeteringen in de woning en de meubels). Ik heb zelf geen kinderen.

Ik vroeg mij vooral af of er algemene voordelen zijn aan trouwen in mijn situatie (op vlak van belastingen etc.)
Mijn ouders zeggen ook dat dit nadelig kan zijn voor mij omdat ik al een woonst heb en hij niet...
verder nog: Hoe ik beschermd ben bij zijn overlijden, maar ook wat er met mijn overlijden zou gebeuren?

Alvast bedankt!

Lelie60
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2025 13:14

Als uw vriend correct is dan zou hij de helft van de huurwaarde betalen. Kijk eens wat er te huur staat in de omgeving om de normale huurprijs te kennen.

basejumper

#3 , 20 mei 2025 10:53

Beste

indien u trouwt met scheiding van goederen en alles ook mooi gescheiden houdt is er geen probleem. Op vlak van belastingen is er geen noemenswaardig verschil. Inzake kostendeling is het evident dat hij eerlijk bijdraagt aan de kosten levensonderhoud. In zijn geval is dat ook een halve huur (indien hij apart woont of woonde betaalt hij een hele huishuur dus hij is goedkoper uit) uiteraard ook een bijdrage in nutsvoorzieningen (electriciteit, verwarming, waterverbruik, huisvuil, internet en telecommunicatie. hier kan je ook verschil met twee dochters in mee tellen). En deling kosten voeding/drank houdt ook rekening met aantal personen.
Bij jouw overlijden en indien gehuwd heeft hij het wettelijk vruchtgebruik van de gezinswoning. Bij zijn overlijden : zorg dat alles wat je aankoopt duidelijk gefactureerd wordt aan hem of aan jou zodat bij zijn overlijden geen zaken van jou in nalatenschap vallen. Vraag is vooral of jij bereid bent dan zijn dochters op te voeden dan wel of jullie daar op voorhand duidelijke afspraken over maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”