Parkeerretributies Antwerpen

ww1235
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Parkeerretributies Antwerpen

#1 , 14 mei 2025 17:35

Beste,

Ik woon nog thuis bij mijn ouders in Antwerpen. Beide ouders hebben een parkeervergunning, ik niet: Stad Antwerpen weigert meer dan 2 parkeervergunning per adres toe te kennen.
Ik ben daarom verplicht via een app (Seety, derde partij) een speciaal parkeerticket te bestellen voor 80 euro p/maand. Langer is niet mogelijk.
Elke maand verloopt dit parkeerticket, en moet ik het manueel weer verlengen. Doe ik dat niet onmiddellijk, riskeer ik een parkeerretributie van 44 euro p/dag.

Het ticket is 2 weken geleden vervallen, en ik heb geen melding gehad van de app. Vandaag (14/05/2025) kwamen de eerste boetes binnen (opgesteld op 09/05/2025, voor onwettig parkeren op 29/04/2025).
Aangezien de scanwagens hier dagelijks meermaals door de straat rijden, zit er dus een totale parkeerretributie van 616 euro aan te komen. En dit is overigens niet de eerste keer.

Is het mogelijk om hier iets aan te doen? Ik betaal mezelf blauw en spendeer belachelijk veel tijd aan een systeem dat duidelijk opgezet is om jonge bewoners uit te knijpen
Kan ik ze verwijten dat ze hun boetes te laat opsturen? Of te laat kennis geven van het vervallen van het ticket? Kan ik alsnog recht krijgen op een parkeervergunning?
Dit kan toch niet normaal zijn?? 616 euro omdat ik niet manueel elke dag de app check of mijn ticket niet toevallig is verlopen.

Mvg

bosprocureur

#2 , 14 mei 2025 17:58

Telkens een rappel zou wel handig zijn, inderdaad.

Hebt u al eens aan een vaste opdracht tot betaling van 80,00€ per maand gedacht (op de juiste datum hé).

mava105

#3 , 14 mei 2025 19:54

Nog een paar overtredingen, en je kan beter op een eigen adres gaan wonen.

Reclame

ww1235
Topic Starter

#4 , 14 mei 2025 20:27

Hebt u al eens aan een vaste opdracht tot betaling van 80,00€ per maand gedacht (op de juiste datum hé).
Zoals ik al zei gaat dit niet. Ik moet manueel telkens via die app (die niet bepaald zijn ontwikkeld op die "speciale tickets" van Stad Antwerpen) dat ticket manueel bestellen. Dat moet direct gebeuren op het moment van vervallen, of de volgende dag is de eerste retributie van 44 euro alweer een feit. En als het 's ochtends vervalt, is het dezelfde dag nog prijs.
Op voorhand bestellen en automatisch laten activeren gaat ook niet. Zo zou ik natuurlijk die monsterboetes voorkomen.... Ze hebben hier héél goed over nagedacht.

Is er juridisch echt geen mogelijkheid om dit aan te vechten?

artemis

#5 , 14 mei 2025 22:57

Een garagestaanplaats huren voor u lijkt me dan de meest wijselijke en logische oplossing, economischer ook voor u.
3 auto’s voor 1 gezin dat wil men allang niet meer in de stad. Zijn ze echt alle 3 nodig?
Dit heeft niets te maken met ‘jonge bewoners uitknijpen’..

ww1235
Topic Starter

#6 , 15 mei 2025 20:26

Een garagestaanplaats huren voor u lijkt me dan de meest wijselijke en logische oplossing, economischer ook voor u.

Er is geen garagestaanplaats in de buurt. De laatste wordt binnenkort gesloopt voor appartementen. De stad suggereerde een buurtparking, die bestaat zelfs niet in mijn district. De dichtsbijzijnde is 5 km ver, 20 minuten met de fiets, 43 minuten te voet. Dat is geen "buurt" parking.
3 auto’s voor 1 gezin dat wil men allang niet meer in de stad. Zijn ze echt alle 3 nodig?
Dit heeft niets te maken met ‘jonge bewoners uitknijpen’..

"Al lang" is 10 jaar. Wij wonen hier al veel langer.
De stad heeft op die tijd 40 parkeerplaatsen verwijderd in onze straat+plein, nadat "men" (het volk) met een ruime meerderheid tegen stemde tijdens een lokale bevraging.
En toch heeft het stadsbestuur doorgezet. Hier moest en zou een parkeerprobleem ontstaan. Hier moest en zou een betalende zone komen. Hier moest en zouden scanwagens meermaals per dag rijden, om recordwinsten te boeken.
Dit is een woonwijk op de rand van de stad, geen toeristisch centrum. Deze buurt had 10 jaar geleden geen probleem. Het probleem is doelbewust gecreëerd en brengt nu miljoenen op. Fietsers en brommers rijden zelfs over de stoep uit eigen veiligheid, omdat het asfalt (of wat er van over schiet) al jaren in slechte staat is, en we het ene zinkgat na het andere hebben. Het enige wat het stadsbestuur doet is parkeerplaatsen weghalen en scanauto's sturen. Het doel is hier echt wel duidelijk.

Die auto's zijn voor ons nodig. Iedereen moet op zijn werk geraken met materialen. Niet iedereen werkt op een vast bureau achter zijn hoek, of zit werkloos thuis. Mijn gepensioneerde overbuurman krijgt 2 bewonerskaarten voor zijn knutselauto's, terwijl ik mij als werkende jongere blauw betaal voor een probleem dat eigenlijk nooit een probleem was.
Ik wil heus wel weg, hoe rapper hoe liever. En ik ben niet de enige werkende jongere: het uitknijpen van jonge werkende mensen is een gekend probleem. Maar daar wringt ook het schoentje: waar koppels het nog kunnen betalen, is het voor een alleenstaande nog veel moeilijker. En dan is het kiezen tussen de pest (blijven en parkeertickets+boetes betalen, de restjes sparen), of de cholera (hoge woningkost).

Ik apprecieer de voorgestelde alternatieven, maar die heb ik heus ook afgetoetst. Juridische stappen zetten is altijd de laatste optie, niet de eerste.
Is er echt geen wettelijke basis waarop ik mij kan verdedigen tegen deze praktijken?

lukasi

#7 , 16 mei 2025 07:19

Ik vrees ervoor.
Je zal via politieke weg je probleem moeten aankaarten.

Franciscus

#8 , 16 mei 2025 09:00

Zie op de site van Antwerpen onder parkeerretributie en parkeervergunning.

Een boete strafrechtelijk is het quasi zeker niet.

Lees daar de procedure.

WP002

#9 , 16 mei 2025 13:12

Ik zou in uw geval eens met uw situatie richting pers stappen...

pouly

#10 , 16 mei 2025 16:23

U bent toch niet de enige in de buurt die met dergelijk " probleem " te kampen heeft. Misschien eens samen overleggen welke stappen kunnen ondernomen worden. Met meerdere sta je steeds sterker dan alleen.

mava105

#11 , 17 mei 2025 10:36

Een oplossing zou zijn uw zzetrel ergens vestigen waar geen buren en ander verkeer is.
Persoonlijk woon ik in een doorlopend staatje. Zeer rustig en veel groen. Tegenover mijn deur is er een kleine parking met slechts 5 plaatsen. zijn er voorzien voor opladen E cars. blijven er overvoor omwonenden. Recent is er echter een pand verkocht aan een aan een persoon die een bedrijfje heeft. Drie camionettes, die natuurlijk het hele weekend en de avonduren die 3 plaatsen permandent bezetten. Zelf heeft (had) hij een grote dubbele garage en een oprit. Die staat echter vol met kartonnen goederen, en daar komen er regelmatig bij. In de maand juli staan die 3 camionettes PERMANENT 3 weken op die parking (personeel is op verlof en bedrijf is gesloten) Als er vrienden komen, of mijn kinderen, moeten ze soms 10 minuten zoeken naar een parkeerplaats, die dan meerdere honderden meters ver is gelegen.
Heb al aan politie gevraagd of dit wettelijk kan: Spijtig genoeg wel.

Terug naar “Andere”