Betaling onkosten door lekkage

franky.verhulst
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betaling onkosten door lekkage

#1 , 15 mei 2025 17:07

Beste,

Vraag ivm het betalen van onkosten, gebouw met 8 appt.
We hebben een lekkage door een appt in het bovenste verdiep.
De plafond onderaan van wc/bijkeuken en hal heeft schade (bruine kringen)
herschilderen is noodzakelijk.

Via de verzekering KBC van de gebouw VME polis heeft Delex heeft een lekkage detectie gedaan.
De lek blijkt in de syfon van de douche te zitten.

Hierdoor is nodig, uitbreken deur (deze staat op de douchebak), uitbreken douchebak, herstellen syfon,
herplaatsen douchebak en douchedeur, tegels herplaatsten.
Kosten 1100 Euro. Lekkage detectie, nog geen idee van onkosten.
het appt met de lekkage in de docuhe is van mij.
Ik ga met deze actie ook ineens de douchebak, douchedeur en betegeling vervangen.

KBC VME polis komt enkel tussen in reparatie syfon en de daar uit vloeiende kosten door de lekkage,
dus schilderwerken onderaan.
Om bij de syfon te komen moet is bovenstaan offerte gemaakt door de loodgieter.
De syfon kan dus enkel hersteld worden door uitbreken deur (deze staat op de douchebak),
uitbreken douchebak, herstellen syfon, herplaatsen douchebak en douchedeur, tegels herplaatsten.

De franchise van de verzekering is 1200 Euro (destijds gekozen voor 4xde normale franchise voor een
korting op de jaarlijkse premie te krijgen).

Mijn vraag is nu, wie betaald wettelijk gezien wat ?
-> wat betaal ik, uiteraard onkosten nieuwe douchebak, tegels en douchedeur.
Maar wat met de rest ?

bedankt !

father bis

#2 , 15 mei 2025 18:11

Alle kosten gemaakt voor lekdetectie en herstelling van de gemaakte schaden zijn voor de blokpolis.
De franchise en door u bijkomende verfraaiingskosten zijn voor uw rekening.
Detectiekosten Delex voor de blokpolis.

lebragard

#3 , 15 mei 2025 18:16

Inderdaad zoals father bis aanhaalt : u betaalt de 'franchise'......

In beginsel kunnen vijf hypothesen onderscheiden worden:
1. Schade én schadeoorzaak in één appartement. De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
2. Schade in één appartement maar schade-oorzaak in een gemeenschappelijk gedeelte. De franchise komt ten laste van de vereniging van mede-eigenaars.
3. Schade én schade-oorzaak in een gemeenschappelijk deel. De vereniging van mede-eigenaars draagt de franchise.
4. Schade in een gemeenschappelijk deel maar schade-oorzaak in een appartement. De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
5. Schade in één appartement en schade-oorzaak in een ander appartement. De eigenaar van het laatste appartement draagt de franchi

Reclame

franky.verhulst
Topic Starter

#4 , 16 mei 2025 10:37

Bedankt voor jullie snelle reactie.

hm, ik zou denken :

-> Franchise is voor de blokpolis.
In de blokpolis zit volgens KBC enkel vergoeding van de reparatie van de oorzaak en de kosten verbonden aan de lekkage.
In dit geval is dit dan, reparatie syfon waarvoor uitbreken douchebak, douchedeur en onderste tegels vereist is en dit een kost is van 1100 Euro. De oorzaak ligt hier in 1 appt - Ik ben hiervan eigenaar.
Kosten verbonden aan de lekkage, dit is herschilderen plafonds appt eronder, schatting 500 Euro. Franchise is 1200 Euro - andere eigenaar, laat ons deze Leo noemen.

Als ik jullie redenering volg zou dit dan zijn :
----------------------------------------------------------
-> blokpolis betaald : 1100 euro herstelling + lekdetectie (400 Euro) + herstelling schade appartement Leo
eronder (500 Euro) Totaal : 2000 Euro, waarvan 1200 franchise.
Moet ik dan 1200 Euro betalen aan de VME ? (Franchise bedrag blokpolis)
-> Ik betaal ook : aanlevering nieuwe douchebak en nieuwe tegels en nieuwe douchedeur + meerkost totale
tegelwerken. Aangezien de huidige douchebak en douchedeur + tegels eruit moeten, verkies ik om niet
dezelfde te plaatsen maar wel nieuwe erin te zetten.
Terzijde : De huurder van min appt kan tijdens de werken niet douchen en vind dit een groot probleem.
De loodgieter/tegelaar zegt me dat deze werken 5 dagen zullen duren, maandag
uitbreken/herstelling/herplaatsten douchebak dinsdag : bezetten douchemuur (droogtijd vereist) /
woensdag : plaatsen tegels (droogtijd vereist) / donderdag voegen (droogtijd vereist) / vrijdag kan er
terug gedouched worden. Ik regel voor hem een hotelkamer in de buurt die week, kost 368 Euro. Kan ik
dit mee aangeven in de verzekering ?

Ik betaal dan dus : 1200 franchise aan de VME en ook de nieuwe douchebak, nieuwe tegels en nieuwe
douchedeur + meerkost totale tegelwerken.
Klopt mijn redenering dan ? Ik vind het een beetje vreemd dat ik de franchise moet betalen ?

Ik zou denken dat :
-------------------
VME betaald de franchise wat omvat 1200 Euro.
Blokpolis KBC betaald de rest namelijk : lekdetectie (400 Euro) + herstelling schade appartement Leo
eronder (500 Euro)

Ik betaal meerkost namelijk nieuwe douchebak, nieuwe tegels en nieuwe douchedeur + meerkost totale
tegelwerken.

Thomas Morus

#5 , 16 mei 2025 10:43

De VME is geen betrokken partij.
Waarom zou zij de franchise betalen...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father bis

#6 , 16 mei 2025 11:35

Inderdaad de VME is niet betrokken, gezien schadegeval tussen 2 privatieven.

De franchise is ten uwen laste ( zoals terecht aangehaald in de reacties ).
Het appartement is blijkbaar toch niet onbewoonbaar : waarom hotelkamer ?
Huurder kan zich toch ook eens wassen aan de keuken waterkraan. Is enkel een doucheprobleem,
verzekering zal dit zeker niet op zich nemen = een zaak tussen u en uw huurder.

franky.verhulst
Topic Starter

#7 , 16 mei 2025 13:30

Het is idd niet onbewoonbaar, maar douchen kan niet.
1 of 2 keer wassen aan de keuken bak kan wel, maar een week niet douchen is nogal gek. Huurder wil niet dat er volk in het appt komt terwijl hij er niet is.
Hij gaat een week thuis werken (na aanvraag mag dit hiervoor van zijn werkgever)
en zal dus alle dagen de deur opendoen en de rommel, stof en last voor zich nemen.

Als tegemoetkoming, voor zijn beschikbaarheid vind ik de hotelkamer ok, de 368 Euro betaal ik.

KJ86

#8 , 16 mei 2025 19:23

Huurder moet zich schikken, dit is overmacht.
Droogtijd van de cementering is een week, best uitvoeren met een waterdichte cementering in plaats van waterafstotende.

https://www.compaktuna.be/nl/producten/ ... putzuna-hy

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”