Valse melding bij politie

Kimberley84
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Valse melding bij politie

#1 , 13 mei 2025 11:03

Wij kregen eergisterenavond bezoek van 2 agenten.
Zij meldden dat zij op controle kwamen aangezien mijn dochter van 12 de politie zou gebeld hebben dat zij alleen thuis was met 2 mannen.

Mijn vriend en ik schrokken ons een bult want wij waren al enkele uren thuis tv aan het kijken terwijl mijn dochter sliep en op geen enkel moment was ze alleen thuis geweest, laat staan met 2 mannen bij haar.
Ik haalde mijn dochter uit bed en zij ontkende het telefoontje gepleegd te hebben. Haar oproepenlijst bevestigde dit. Mijn dochter was in shock.

De agenten concludeerden dat hier niks aan de hand was en maakten daar melding van. Ze excuseerden zich voor het storen met de boodschap dat zij verplicht zijn langs te komen na zo een melding.

Gisteren vernam ik van haar papa dat ze 2 weken geleden ondervraagd zou zijn geweest door sociale politie tijdens het beoefenen van haar hobby (karting).
Mijn dochter durfde dit niet vertellen uit angst dat ik haar niet meer zou toestaan haar hobby verder te beoefenen.
Ik viel nogmaals compleet uit de lucht.

Het is mij wel duidelijk dat iemand foute bedoelingen heeft en het niet schuwt om leugens te gebruiken in een poging ons in een slecht daglicht te stellen.

Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt bij de politie om klacht neer te leggen wegens laster en eerroof aangaande de persoon die hun eergisteren opbelde met foute informatie.

Ik zou heel graag weten tegen wie ik mij moet verdedigen en wie achter deze laffe aanval zit.
Kan ik dit te weten komen of krijgt deze persoon bescherming door de privacywet?
Ik vind het wel hard dat dit zomaar kan.

Zijn er stappen die ik verder kan ondernemen om mijn gezin te beschermen?

Alvast bedankt!

Franciscus

#2 , 13 mei 2025 13:38

Politie kan eventueel nr dat naar hen gebeld heeft traceren.
Wordt in eerste instantie nooit aan u verteld niet gelet op privacy wet maar omwille van het geheim van het onderzoek.
Geef wel alle 'rare ' feiten door aan politie.
Wat bedoeld u met sociale politie?

Kimberley84
Topic Starter

#3 , 13 mei 2025 15:03

Politie kan eventueel nr dat naar hen gebeld heeft traceren.
Wordt in eerste instantie nooit aan u verteld niet gelet op privacy wet maar omwille van het geheim van het onderzoek.
Geef wel alle 'rare ' feiten door aan politie.
Wat bedoeld u met sociale politie?
Ok, bedankt voor de informatie. Dus in principe zouden ze de informatie wel mogen vrijgeven eens het onderzoek afgelopen is?
Ik had gehoopt dat de identiteit bij klacht ook vrijgegeven moest worden maar de agent had het over een klacht tegen onbekenden dus ik vrees ervoor.
Ik weet ook niet of ik het recht heb om aan de politie te vragen om het nummer te traceren.

Ik had de term sociale politie doorgekregen van haar papa. Dat zou een dienst zijn die zich voornamelijk bezighoudt met familiale en opvoedingsproblematiek.

Reclame

Franciscus

#4 , 13 mei 2025 18:29

Niet de politie -- dat is ofwel het openbaar ministerie (parker - procureur) of soms de onderzoeksrechter.
Kan zijn dat deze aan politie opdracht geven.
U kan altijd inzage vragen in het dossier ais slachtoffer of burgerlijke partij.

Verwijs in uw aangifte naar de vorige feiten ...vraag ook zeker dat ze alle telefoons (laten controleren) door CCU ( wordt dan nagegaan wie heeft gebeld en via welke provider).
Daar zal ook het OM toelating moeten voor geven.

Issued

#5 , 14 mei 2025 08:53

Niet de politie -- dat is ofwel het openbaar ministerie (parker - procureur) of soms de onderzoeksrechter.
U kan altijd inzage vragen in het dossier ais slachtoffer of burgerlijke partij.

Verwijs in uw aangifte naar de vorige feiten ...vraag ook zeker dat ze alle telefoons (laten controleren) door CCU ( wordt dan nagegaan wie heeft gebeld en via welke provider).
Ik vrees dat, aangezien het gerecht nagenoeg blut is, men niet deze gerechtskosten gaat maken om al die telefoons uit te lezen.

Men kan via de de oproepen aan de alarmcentrale laten achterhalen van waar de oproepen komen.

en een klein detail: in deze is het geen laster en eerroof (dat is openbaar/publiekelijk iemand zonder bewijs zwart maken) maar herhaaldelijke lasterlijke aangiften.

De aangifte is inderdaad initieel tegen onbekenden. Na onderzoek kan het zijn dat er een verdachte uit komt.

Kimberley84
Topic Starter

#6 , 14 mei 2025 10:52

Ik vrees dat, aangezien het gerecht nagenoeg blut is, men niet deze gerechtskosten gaat maken om al die telefoons uit te lezen.

Men kan via de de oproepen aan de alarmcentrale laten achterhalen van waar de oproepen komen.

en een klein detail: in deze is het geen laster en eerroof (dat is openbaar/publiekelijk iemand zonder bewijs zwart maken) maar herhaaldelijke lasterlijke aangiften.

De aangifte is inderdaad initieel tegen onbekenden. Na onderzoek kan het zijn dat er een verdachte uit komt.
Dankjewel voor de info! Ik neem dit zeker mee en ga hier mee aan de slag.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”