Alimentatie en rechtsgeldigheid contract

KikiVanProven
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie en rechtsgeldigheid contract

#1 , 07 mei 2025 20:18

Mijn partner heeft 2 kinderen uit een vorige relatie. Tot vorig jaar was er een week-weekregeling. Zonder overleg heeft zijn ex beslist dat de kinderen voltijds bij haar wonen “omwille van structuur”, omdat wij toen nog niet samenwoonden. Kort daarna kreeg hij een contract onder zijn neus over alimentatie. Volgens haar opgesteld door een advocaat, maar er staat geen naam, handtekening of stempel van een advocaat of notaris op, en het is nooit langs de rechtbank gegaan.

Hij heeft toen getekend om geen ruzie te maken. Ondertussen zijn we een jaar verder, wonen we wel samen en komen de kinderen in praktijk veel vaker dan dat contract zegt (ze komen om de 2 weken vrijdag-zondag, woensdagmiddag, soms extra zaterdagen, terwijl in contract staat dat ze 2 dagen om de 2 weken zouden komen).

Zij werkt intussen ook opnieuw, wat toen niet het geval was. Het bedrag is sindsdien niet aangepast. Ze vraagt ook regelmatig bijdragen voor “buitengewone kosten” zoals bijlessen en hobby’s, zonder overleg en zonder bewijs. Gewoon via Whatsapp een bedrag. Bijlessen zijn vermoedelijk in het zwart. Als hij weigert te betalen, dreigt ze telkens met de rechtbank.

Wat we zelf al hebben opgezocht:
• Een contract zonder homologatie door de familierechtbank zou niet rechtsgeldig zijn. Volgens mij is dit contract niet gehomologeerd want er staat geen naam van advocaat/notaris op en ook geen stempel.
• Alimentatie kan herzien worden bij gewijzigde omstandigheden (zoals nieuw werk).
• Buitengewone kosten moeten vooraf besproken worden én met bewijs. Zonder bewijs of overleg moet hij niet zomaar betalen.

Klopt dit juridisch gezien? En wat is verstandig om nu te doen?

Freec

#2 , 08 mei 2025 08:48

Lijkt me dat uw vriend dus een overeenkomst heeft ondertekend.

Best is alles via de rechtbank doen...

Franciscus

#3 , 08 mei 2025 10:37

Klopt er is wel een overeenkomst tussen beide partijen ( al of niet terecht)
Om dat te veranderen best via familierechtbank al of niet met advocaat de afspraken op papier te zetten.
Was er vroeger een regeling via notaris (echtscheiding EOT)?

Reclame

KikiVanProven
Topic Starter

#4 , 09 mei 2025 11:53

De echtscheiding is wel via notaris gebeurd, maar door corona niet live bij de notaris.

Op de laatste pagina in de regeling ivm alimentatie staat ook het volgende vermeld:
"De minister bevorgd voor Justicie is belast met de uitvoering van dit besluit. Gegeven te Brussel, 22 april 2019."
Inclusief alle schrijffouten. Als je dan weet dat ze pas in 2020 gescheiden zijn, lijkt me dit niet helemaal ok.

"Gedaan te Bornem op ....(datum)" --> hier was de datum zelfs niet aangevuld.

Zijn deze 2 extra puntjes ook geen reden om aan te geven dat het opgestelde contract niet rechtsgeldig kan verklaard worden?

basejumper

#5 , 09 mei 2025 22:11

Dat contract aanvechten lijkt me geen goede strategie, Er was bewijsbaar wilsovereenstemming en hij heeft getekend,
Best gewijzigde omstandigheden aangrijpen om wijziging te forceren, Andere inkomsten en in praktijk andere verblijfsregeling. Wat bijzondere kosten betreft : die kosten moeten bewezen zijn, effectief tot bijzondere kosten categorie behoren en een aantal vooraf afgesproken zijn. Last but not least en dat is hier steeds opvallend : u bent geen betrokken partij in die alimentatieregeling. Dat moet hij regelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”