Betreden oprite privé woning door "kaartjestekers" ifv auto aankoop

Justice4eme
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betreden oprite privé woning door "kaartjestekers" ifv auto aankoop

#1 , 28 apr 2025 16:06

Beste,

Onze wijk wordt geteisterd door "kaartjestekers". Personen - autokopers - gaan rond van huis tot huis en steken kaartjes onder de ruitenwisser of aan de deur bestuurderszijde. Hiervoor betreden ze privé eigendom en gaan ze bvb. meters de oprit op die zich haaks op de rijbaan situeert.
Is dit toegelaten? Het gaat hier dus niet over kaartjes droppen in de brievenbus.
Is er een artikel van het wetboek dat ik kan consulteren hier omtrent?

Met vriendelijke groeten,

basejumper

#2 , 28 apr 2025 17:00

Beste

Die oprit is meestal ook de toegang tot de voordeur (althans een deel er van)
Wettelijk ga je daar weinig mee aankunnen vrees ik.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis

#3 , 28 apr 2025 17:58

Strikt genomen kan je "kaartjessteken" benoemen als sluikstortring. Immers: als iemand je een communicatie of een publicatie wil geven, moet dat keurig in de brievenbus. Bovendien hoort een "passant" met zijn handen van jouw eigendommen (zoals je wagen) te blijven. Ik zou de wijkagent op de hoogte bengen dat de buurtbewoners die handelswijze niet op prijs stellen.

Reclame

Franciscus

#4 , 28 apr 2025 18:30

Klopt op dat kaartje staat een adres en verdere gegevens van die firma.
U kan hen altijd een factuur voor de opkuis sturen..
Als particulier kaartjes verzamelen en zonder zegel aan hun adres sturen.

Aan firma's met parking heb ik ooit voorgesteld van effectief een factuur voor opkuisen te sturen en hen bij niet betalen voor de rechtbank te dagen.
Die grote firma's hebben meestal een vaste advocatenfirma en dus te verwaarlozen kosten.

Maar betreden is niet verboden.
Beschadiging van de wagen is vermoed ik een beetje er over.

Issued

#5 , 28 apr 2025 20:15

Er zijn ook al een aantal gemeenten die dergelijk kaartjes steken in hun gas wetgeving hebben opgenomen.

Justice4eme
Topic Starter

#6 , 29 apr 2025 09:41

Bedankt voor alle reacties. Even nog wat duiding: oprit is apart van toegang naar voordeur. Brievenbus staat aan de straatkant op het pad naar de voordeur. Kaartje zat aan aut, .8 m op eigendom. Lokale polite zegt dat het mag...We zullen een hekken plaatsen zeker om derden buiten te houden met een plakaat verboden toegang privaat terrein en een camera netwerk dat net reikt tot de rooilijn. Als dat niet helpt wolfsijers en schietgeweren...of na dat mag niet misschien dan een omwalling met slotgracht en een ophaalbrug en op tijd beginnen met de vergunningen!

Thomas_AA

#7 , 29 apr 2025 18:01

We zullen een hekken plaatsen zeker om derden buiten te houden met een plakaat verboden toegang privaat terrein en een camera netwerk dat net reikt tot de rooilijn. Als dat niet helpt wolfsijers en schietgeweren...of na dat mag niet misschien dan een omwalling met slotgracht en een ophaalbrug en op tijd beginnen met de vergunningen!
Een andere mogelijkheid is je niet ergeren aan zaken waar je niks aan kan veranderen en die eigenlijk niet zo erg zijn.

Opkopers van auto’s mogen ook hun job doen. Je neemt dat kaartje en stopt het in de doos met oud papier als je het niet nodig hebt, en het is opgelost.

eylis

#8 , 30 apr 2025 18:51

@Thomas, daar ben ik het niet eens met jou: Auto-opkopers kunnen perfect een kaartje in je bus posten zoals het hoort. Van je wagen moeten ze afblijven.

Ik heb het zelf ooit meegemaakt dat een politieke partij ( nota bene voor het milieu) op de parking van het station tussen alle ruitenwissers verkiezingsflyers stopten. Ik deed een telefoontje naar de verantwoordelijke uitgever (die ook de lijsttrekker was) . Die vond dat dit dé communicatie bij uitstek was om de kiezer zelf te bereiken. Ik heb fijntjes gemeld dat dit eigenlijk sluikstorting is en toch echt diametraal staat tov hun programma én bovendien beboet kan worden. De flyers zijn ze na ruggespraak met de politie snel gaan weghalen. Want het werd inderdaad als sluikstorting geduid.

Terug naar “Andere”