Dienst Vreemdelingenzaken vereist kopie van mijn ID voor aanbevelingsbrief

Leerkracht NT2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dienst Vreemdelingenzaken vereist kopie van mijn ID voor aanbevelingsbrief

#1 , 23 apr 2025 11:10

Ik ben leerkracht in het volwassenenonderwijs.
Eén van mijn cursisten ziet zijn verblijfsvergunning niet verlengd en wil in beroep gaan.
Hij moet zoveel mogelijk aanbevelingsbrieven verzamelen. Ik schrijf er graag eentje want hij is gemotiveerd, spreekt de taal, heeft een job en een aangenaam karakter. Een grotere aanwinst voor ons land dan menig geboren Belg.
Volgens zijn lijstje van DVZ of een gelijkaardige instantie, moet ik bij de brief ook een kopie van mijn identiteitskaart voegen of tenminste toch mijn rijksregisternummer geven. Ik ben niet geneigd dat te doen omdat ik niet weet bij wie die documenten gedurende het hele proces terechtkomen. Men heeft het adres van de school waar ik werk en hij les volgt. Men heeft het e-mailadres van mijn werk. Men heeft mijn persoonlijk telefoonnummer. Dat zou toch genoeg moeten zijn om in eerste instantie de echtheid van mijn brief aan te tonen ?
Hebben zij het recht om een kopie van ID te vragen ?
Doe ik mijn cursist er nadeel mee als ik dit document niet toevoeg ?
Ik vond niet meteen een onderwerp waar deze vraag bij paste, dus post ik ze hier.

mava105

#2 , 23 apr 2025 12:11

Zeker doe je hem nadeel, want je brief zal bijna zeker niet gelezen worden. Die gegevens moeten de zekerheid geven aan de DVZ dat je een Belg bent, en niet zomaar een andere azielzoeker die een briefje schrijft voor een maat

Thomas_AA

#3 , 23 apr 2025 12:36

Er is toch niks geheim aan je rijksregisternummer? Daar kan men ongeveer hetzelfde mee doen als met je naam en geboortedatum.

Reclame

Franciscus

#4 , 23 apr 2025 17:35

Zij hebben dat recht net zoals een bank (dat zelfs geen officiële instantie is maar bij wet verplicht zijn).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”