Stuur hem een bericht dat hij niet mag beginnen voor de nodige documentyen door beidfe partijen zijn ondertekend. Indien hij toch vroeger begint, laat je de werken door politie stilleggen
@mava105 zou je even kunnen verwijzen naar wetgeving en/of recente wijzigingen? Niet dat ik aan je deskundigheid twijfel, maar mijn ervaring, wel van enkele jaren geleden, was namelijk anders:
-stabiliteitsstudie is volgens mij geen wettelijke verplichting, al zullen de meeste aannemers dit wel uit voorzorg doen.
-plaatsbeschrijving idem, maar de meeste aannemers zullen dit uit voorzorg doen om later geen (onterechte) schadeclaims te krijgen n.a.v. schade van afbraak.
-aannemer moet normaal zorgen dat andere huis geen schade heeft/lijdt. Concreet moet hij het dus (al dan niet tijdelijk) beschermen tegen weer en vocht. Muur is heden ook niet geïsoleerd en er is m.i. ook geen wettelijke verplichting om dit (op zijn kosten) te doen. Hij kan m.i. isolatie zelfs weigeren omdat deze dan op zijn perceel zou komen.
Als hij de nodige uitvoerbare vergunningen heeft/zou ontvangen zie ik in bovenstaande en/of ontbreken hiervan geen redenen dat iemand/politie werken zou kunnen stil leggen.
Mocht de bouwfirma niet meewerken zou ik hen (aangetekend) wel je bezorgdheden overmaken en hen "vriendelijk" uitnodigen om op een bepaalde datum de "piekfijne" staat van je woning te komen bezichtigen omdat je hen verantwoordelijk zal stellen bij eventuele schade.