Gang van zaken identificatie bestuurder vennootschap

Demosthenes
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gang van zaken identificatie bestuurder vennootschap

#1 , 30 mar 2025 17:00

Een paar maanden geleden ben ik geflitst door een van de beruchtste trajectcontroles in het land: die van Lo-Reninge (zone 30).

Ik reed 41 en heb de boete onmiddellijk betaald. Over mijn schuld valt niet te twisten. Ik vroeg me echter wel het volgende af: mijn wagen staat op naam van een vennootschap met meerdere bestuurders.

Ik weet echter nog goed dat ik de boete toen op mijn eigen naam heb gekregen, en niet op naam van de vennootschap. Normaal zou ik verwachten dat de vennootschap de bestuurder dient aan te wijzen (zoals bij voorgaande boetes het geval was)?

Hoe komt dat dit hier niet het geval was? Ik vind het op zich wel opmerkelijk dat de brief aan mij persoonlijk geadresseerd was? Hoe kan een lokale gemeente dit überhaupt weten? Ik ben geen inwoner.

Alvast bedankt!

mava105

#2 , 31 mar 2025 10:03

ik denk dat ze, net als bij het kadaster, ze de eerste op de lijst nemen. Bij het kadaster is het ook steeds het oudste kind dat wordt aangeschrevern.

LeenW

#3 , 31 mar 2025 10:20

ik denk dat ze, net als bij het kadaster, ze de eerste op de lijst nemen. Bij het kadaster is het ook steeds het oudste kind dat wordt aangeschrevern.
Maar er is toch een vennootschap om aan te schrijven? Hebt u iets om deze in mijn ogen vreemde vergelijking te staven?

Reclame

mava105

#4 , 31 mar 2025 10:40

Ik geeft u hier het antwoord van het kadaster (telefonisch) dat ik destijds kreeg van hen, op de vraag waarom is steeds alle briefwisseliong kreeg, en mijn broer en zussen niets.

LeenW

#5 , 31 mar 2025 15:59

Nog nooit van het rijksregister of de KBO gehoord?
Dan krijgt men de lijst van bestuurders, vertegenwoordigers, etc, maar de vraag van TS is waarom men bij hem (ipv één van de andere bestuurders) terecht komt.

Basejumper2

#6 , 01 apr 2025 21:16

Is de wagen een leasewagen? Want de meeste leasemaatschappijen kennen de hoofdbestuurder van de wagen op de polis. En geven die naam door

Franciscus

#7 , 03 mei 2025 13:05

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... weqmj1wl1t

Hoofdstuk IVbis. Identificatie van de overtreder
Artikel 67bis

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De houder van de kentekenplaat kan dit vermoeden weerleggen door met elk middel te bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten. In dat geval is hij ertoe gehouden om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder kenbaar te maken, behalve wanneer hij diefstal, fraude of overmacht kan bewijzen.

De kennisgeving van de identiteit van de bestuurder dient te gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de dag waarop de houder van de kentekenplaat kan bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten.

De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij het weerleggen van het vermoeden en de overmaking van de identiteit.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding, bedoeld in het eerste lid, is gepleegd, is bevoegd.
Artikel 67ter

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, zijn de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt, ertoe gehouden de identiteit van de onmiskenbare bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig, behalve wanneer zij diefstal, fraude of overmacht kunnen bewijzen.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen werd verstuurd. De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij de overmaking van de identiteit.

Indien de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de onmiskenbare bestuurder meedelen.

De rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt als houder van de kentekenplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding werd gepleegd die aanleiding heeft gegeven tot de toepassing van dit artikel, is bevoegd.

Wanneer de overtreding evenwel werd begaan met een motorvoertuig ingeschreven op naam van een rechtspersoon die de gebruikelijke bestuurder in de Kruispuntbank Voertuigen heeft laten registreren, wordt de gebruikelijke bestuurder gelijkgesteld met de houder van de kentekenplaat en is artikel 67bis van toepassing.

Issued

#8 , 04 mei 2025 15:26

2 mogelijkheden imo:

Of zoals Basejumper aanhaalt, U staat bij de databank RENTA aangeduid als gebruikelijke bestuurder indien lease/huur-wagen.

Of dat het een kleine snelheidsovertreding betrof die in GAS werd afgehandeld? Dan mag die namelijk niet naar een rechtspersoon sturen. Omdat te omzeilen zijn er nu sommige creatievelingen op het idee gekomen om de zaakvoerder dan maar te nemen.

@Fransicus: Juiste wetsartikels, maar er is een probleem. De vraag om de identiteit van de bestuurder te geven dient effectief gestuurd te worden. De rechtspersoon heeft dan 15 dagen om te antwoorden. De GAS-boete moet binnen de 14 dagen na vaststelling overgemaakt worden aan GAS-ambtenaar. En die 14 dagen is vanaf het moment van de flits en niet het uitlezen van de camera. Voor veel gemeenten / politiezones is dat een probleem aangezien er na het invoeren van GAS5 (voor de snelheidsboetes) serieus is geïnvesteerd in personeel en materiaal om meer te flitsen, dus het moet renderen.

Franciscus

#9 , 04 mei 2025 17:29

Dat laatste was mij ook bekend .
Beetje onwettig dus.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”