Niet naleven omgangsregeling afspraken

tianneke
Topic Starter

Niet naleven omgangsregeling afspraken

#1 , 22 feb 2010 10:43

Na een onderling overeengekomen regeling, werd zoon op de afgesproken dag (vrijdag) niet teruggebracht door zijn vader. We belden, smsten, mailden maar kregen geen antwoord.
Vandaag vernam ik dat zoon door zijn vader naar school is gebracht...

De vader houdt zich al jaren niet aan de omgangsregeling, kwam vaker niet dan wel, maar dit hebben we nog niet eerder meegemaakt.

Wat kan ik doen om dit in de toekomst te vermijden?

Ik wil dat zoon zijn vader ziet, en van mij mag dat best vaker dan beschreven in de eot, maar de lijdensweg der onzekerheid die ons nu te beurt viel wil ik liever niet meer. Ik heb al zo vaak geprobeerd om een open communicatie tot stand te brengen, helaas lukte dit niet. Het is heel moeilijk af te spreken met iemand die zijn eigen zin blijft doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2010 11:43

Onderlinge overeenkomsten zijn niet tegenstelbaar aan derden.
Regelingen moeten om tegenstelbaar te zijn minimaal opgenomen zijn in een autenthieke akte van notaris of in een vonnis dat aan tegenpartij is betekend.

Dat is de enigste wijze om wettelijk tegenpartij te dringen om zich aan de regels te houden.

Hoe oud is zoon?

heel cru ... gezien geen teken van leven .... onrustwekkende verdwijning minderjarige ..aangifte bij politie

tianneke
Topic Starter

#3 , 26 feb 2010 17:00

Zoon is 11 jaar...

We hebben ondertussen te horen gekregen dat we hem niet kunnen dwingen zich te houden aan de regeling (ook niet aan deze beschreven in de akte), tenzij we zoon gaan halen met een deurwaarder.
De politie wil uiteraard een pv opmaken, maar daar wordt meestal toch geen gevolg aan gegeven.
Het is een recht om het kind te halen en brengen en geen plicht, en als zoon daar is weten we vanaf nu dus niet meer of we hem nog zullen terugzien om het cru te stellen.
Ik kaartte een onrustwekkende verdwijning aan, maar aangezien vader Belg is en er geen reden is om aan te nemen dat hij naar het buitenland ofzo vlucht kunnen we weinig doen. We kregen veel begrip maar weinig concreets waar we konden mee handelen.

Ik lees en hoor zoveel over ouders die hun kind bij de andere ouder weghouden, ik stimuleerde het contact en we merken echt hoe dat geapprecieerd wordt ... Vooral voor zoon is deze situatie geweldig natuurlijk...je zal als kind op school staan met je pyjamaatje in een zakje, kleren van een week aan en zonder boekentas

En toen las ik dat het proces bezig is van de vader die zijn zoon van een rots gooide :cry: ppfftttt

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2010 10:25

Kijk in deze procedures heeft men een burgerlijk luik en een strafrechtelijk luik.
Als er geen regeling is bij vonnis moet u naar de burgerlijke rechter stappen.
Als tegenpartij zich niet houdt aann het vonnis of authentieke akte - niet meegeven is dat strafrechtelijk vervolgbaar en wordt er PV opgesteld.
Als het de zoon niet komt halen - dat is geen verplichting doet u eveneens aangifte maar wordt dit enkel als melding weggeschrieven bij politie gezien geen strafbaar feit.
Van beide aangiftes krijgt u een attest - respectievelijk van klachtneerlegging en van melding.
Met een attest klachtneerlegging kan je je laten registreren bij het parket als slachtoffer. Op die wijze kan je aan de parketmagistraat vragen om bepaald stappen te zetten in de procedure in zake opsporing.

Ook het niet betalen van alimentatie of fout betalen of gedeeltelijk is strafbaar en ook daar dient u een klahct voor in te dienen.

Dat men niets doet is niet waar - maar het gaat wel traag.
Indien uw overeenkomst GEEN vonnis of autenthieke akte is is het enkel ene overeenkomst tussen partijen en dan kan je deze niet gebruiken bij politie of deurwaarder gezien geen juridische draagkracht.

In onze maatschappij zijn er regels om iemand te vervolgen of om wettig uw gelijk te krijgen - het is aan u om er gebruik van te maken en het zo te regelen DAT u er gebruik kan van maken.

Een minderjarige wordt bij de jeugdrechter gehoord vanaf zijn 12 de
Lees op dit forum eens de antwoorden bij veel vragen
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... problemen/
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf
bij publicaties ga je nog een antal zeer leesbare brochures vinden.
Via gerecht kan je andere afspraken maken - gecontroleerd contact - dwangsommen enz

Terug naar “Echtscheiding”