Verborgen gebreken huis

Helena94
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken huis

#1 , 03 mar 2025 13:17

We kochten afgelopen zomer een huis en wonen er nu een maand in. Bij bezichtiging vroeg ik of er vochtproblemen waren geweest bij de achtergevel. Niets zeiden de verkopers.
Ze verklaarden ook dat de kelder altijd kurkdroog was geweest.

Nadien mailde ik nog met de makelaar over de achterste slaapkamer, ook zij beweerde (telefonisch) dat er geen vocht was hoogstens condensatie door slecht verluchten.

Nu we hier een maand wonen zien we dat de voegen uitvriezen, de kelder kleddernat is (dat is nu wel een algemeen probleem vrees ik), we hadden een lek door de badkraan en via het terras water naar de kelder loopt via slecht gevoegde tegels.

Toen we hier 3 weken woonden liet ik iemand komen om de luchtverwarming te onderhouden. Die trok na nader onderzoek direct de ketel uit omdat er koolstof in de luchtverwarming komt..
Het is inderdaad een oudere ketel (25 jaar), maar bij het laatste onderhoud was die nog "redelijk ok" volgens die firma. Het verslag van 2023 sturen ze niet op na meermaals gevraagd te hebben.. ik liet nog andere experts kijken en iedereen zei dat deze mate van verval geen recent probleem kan zijn.

Ik weet dat dit ongetwijfeld zeer moeilijk te verdedigen valt als verborgen gebrek. Maar.. inmiddels gaf de verkoper via WhatsApp toe dat ze 10 jaar geleden problemen hadden met de gevel en een verzakking van de dorpel. Nu opeens wel?

Is dit een verkoper te kwader trouw?
Wat is jullie inschatting?

Alvast bedankt

basejumper

#2 , 03 mar 2025 17:41

Beste

Eerst al even kijken wat de voorwaarden zijn om van verborgen gebreken te kunnen spreken.
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... n-gebreken

Wat de ketel betreft had u natuurlijk het onderhoudsattest VOOR de aankoop moeten opvragen. Niet nu.
Met een eenvoudige vochtmeter kon u zelf makkelijk vaststellen of een muur vochtig of droog is. Vorig jaar heeft het ongeveerveen gans jaar geregend ….
Voor een bestaande woning is het een goed gebruik een expert in te huren om mee te kijken…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii

#3 , 04 mar 2025 12:45

Brander van 25 jaar oud heeft hoedanook z n beste tijd gehad…. Als rond de pot gedraaid wordt qua aflevering attesten dan weet je hoe laat het is ;-(. Best een zure appel als t spaarvarken leeg is maar t was te voorzien.

Reclame

Terug naar “Kopen”