beëindiging van het contract na 9 jaar wegens renovatie

Miki1979
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

beëindiging van het contract na 9 jaar wegens renovatie

#1 , 23 feb 2025 16:20

Op 30 augustus 2023 liep mijn negenjarige huurovereenkomst af, in oktober 2023 ontving ik een opzegging van de huurovereenkomst wegens het uitvoeren van renovatiewerkzaamheden (de verhuurder voegde er geen bestek aan toe), op 9 februari 2024 stuurde ik via het huurdersoverleg een brief naar de verhuurder waarin stond dat de opzegging geen rechtsgevolgen had en dat ik er bleef wonen... zonder antwoord van de verhuurder. Wat moest ik in deze situatie doen? Daar blijven wonen en mezelf blootstellen aan onaangenaamheden of de flat verlaten per 1 mei 2024. De verhuurder eist nu een schadevergoeding voor de contractbreuk van mijn kant.

LennieK

#2 , 24 feb 2025 10:32

Aangezien je liet weten geen gevolg te geven aan de opzeg (omdat niet niet voldeed aan de wettelijke vereisten) mag je er dus geen gevolg aan geven.

Met andere woorden, als je wil vertrekken zal je of een opzegbrief moeten sturen of minnelijk overeenkomen met de verhuurder en dan ook op papier zetten wat je overeen kwam met beide handtekeningen

Miki1979
Topic Starter

#3 , 24 feb 2025 14:11

Ik heb hierover een brief ingediend:
"Betreft: tegenopzegging van de huurovereenkomst voor de het appartement, gelegen te XXXXXXXXXXXX XXXXX XXXX Geachte, Wij verwijzen naar uw opzeggingsbrief van 12 october 2023 waarin u onze huurovereenkomst 01 september 2014 het appartement gelegen te XXXXXXX XXXXXXX XXXXX vroegtijdig heeft opgezegd voor persoonlijk gebruik. Overeenkomstig artikel 3, § 5, vierde lid van de woninghuurwet van 20 februari 1991, beëindigen wij op onze beurt de huurovereenkomst met inachtneming van een opzeggingstermijn van één maand, zonder vergoeding verschuldigd te zijn. Wij zullen de woning dan ook verlaten op 30 april 2024 zijnde de datum waarop de opzeggingstermijn ten gevolge van deze tegenopzegging ten belope van één maand verstrijkt. Naar aanleiding van de beëindiging van de huurovereenkomst zullen wij u tegen het einde van de opzeggingstermijn telefonisch contacteren om een afspraak te maken voor de overhandiging van de sleutels van de "
De verhuurder beweert echter dat ik degene ben die de deadline heeft gemist en dat ik hem een schadevergoeding moet betalen (alle documenten die ik naar de verhuurder heb gestuurd, heb ik ontvangen van het huurderssyndicaat, er was geen andere correspondentie gedurende de hele opzegtermijn).

Reclame

treesje58

#4 , 25 feb 2025 19:50

Lees ik het goed dat je in oktober je opzeg ontving, en pas in februari, 3 a 4 maand daarna geantwoord hebt, en hem vertelde dat je de opzeg niet aanvaard omdat deze niet correct gedaan is?

Om dan daarna toch deze opzeg te willen gebruiken om op korte termijn weg te gaan zonder extra te moeten betalen?

Je kan m.i. niet en zeggen dat iets ongeldig is, en dit toch aanroepen als een geldige opzegging?

Miki1979
Topic Starter

#5 , 26 feb 2025 10:19

dit is de tekst van de kennisgeving die ik heb ontvangen ( Ik heb geen andere documenten ontvangen ) :
' 12 Oktober 2023

Mr en mevr XXXXXXXX XXXXXXX XXXXXXX

XXXXXXXXXX X

XXXX XXXXXXX

Beste tengevolge van de vele mankementen aan het appartement gelegen XXXXXXXXX X , de vloer vensters, keuken, terras ondergelopen muur, regenton ,balustrade, schimmels, enz.

Hebben wij besloten om een totaal renovatie door te voeren daardoor zullen Jullie moeten verhuizen, u heeft daarvoor ze maanden tijd om een andere woning te vinden vanaf

1 November 2023

Wij verwachten dan ook dat wij na zes maanden op 1 Mei 2024 aan ons appartement kunnen verbouwen.

Wij danken jullie voor de voorbije jaren en hopen dat jullie vl een goed appartement kunnen vinden

Hoogachtend XXXXXXX i XXXXXX.

XXXXXXXXX

XXXXXXXX '

Miki1979
Topic Starter

#6 , 12 mar 2025 09:33

Lees ik het goed dat je in oktober je opzeg ontving, en pas in februari, 3 a 4 maand daarna geantwoord hebt, en hem vertelde dat je de opzeg niet aanvaard omdat deze niet correct gedaan is?

Om dan daarna toch deze opzeg te willen gebruiken om op korte termijn weg te gaan zonder extra te moeten betalen?

Je kan m.i. niet en zeggen dat iets ongeldig is, en dit toch aanroepen als een geldige opzegging?
dit is in antwoord op mijn korte termijn opzegging van 25 maart 2024

[quote XXXXXXXXXXXX

XXXXXXXX 04-04-2024

Aan de heer en mevr XXXXXX x XXXXX XXXXXXX

XXXXXXXX X

XXXX XXXXXXXX

Geachte wij hebben uw huuropzegging ontvangen en laten u weten dat wij vanaf 27 April aanwezig zullen zijn om de overdracht van het appartement en de meterstanden te regelen.

U kan ons telefonisch bereiken op nr 0OOOOOOOO of OOOOOOOOO

Met vriendelijke groeten

XXXXXXXX XXXXXXXX

XXXXXXX X

XXXX XXXXXX
][/quote]

Ik verliet de flat op 1 mei 2024 en in juli werd de flat opnieuw verhuurd (ik heb er 10 jaar gewoond en had nooit betalingsachterstanden).

Laatst omhoog gehaald door Miki1979 op 12 mar 2025 09:33.

Terug naar “Huren”