De schilder en schimmelkwestie

Lops
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

De schilder en schimmelkwestie

#1 , 11 feb 2025 08:52

Beste,

We huren een appartement in Brussel van iemand die meerdere appartementsblokken in haar bezit heeft.
We hebben de huur opgezegd en gaan er na 8 jaar en 10 maanden uit.
In het huurcontract staat dat we alles moeten verven in oorspronkelijke kleur, en ook moeten herschilderen bij krassen en dergelijke.
Op basis van wat ik online vind, is dit niet helemaal wettelijk?

"https://rencura.be/alles-weten-over-huu ... schilderen
De regel voor Brussel
Wat binnenmuren en plafonds betreft, moet de huurder ervoor zorgen dat deze worden gereinigd (met name sporen van nicotine) en afgestoft met geschikte producten. Hij moet alle herstelwerkzaamheden uitvoeren die verband houden met het aanbrengen van spijkers, studs of andere muurbevestigingen.
De verhuurder is verantwoordelijk voor reparaties die het gevolg zijn van normale slijtage en veroudering."

Nu deze tekst is voor interpretatie vatbaar vandaar mijn vragen:
- Indien er krassen zijn door gebruik en ouderdom moeten deze niet worden herschilderd?
- Wat houden herstelwerkzaamheden die verband houden met het aanbrengen van spijkers, studs etc precies in? De gaten dichten? Die stukken opnieuw schilderen? Of is gaten dichten voldoende?
- De meeste muren zijn wit maar wat als een muur in een terracota of gele kleur werd geverfd? Ik las dat er een uitzondering is voor "tinten die moeilijk over te schilderen zijn" maar wat zijn zulke tinten? We hebben biologische leemverf gebruikt die in mijn ervaring heel gemakkelijk te overschilderen is ongeacht de kleur. Hoe zit dat in Brussel?
- Het appartement heeft elke winter last van schimmelvorming, zowel de badkamer, muur slaapkamer, als de muur in de living. Het lijkt op een structureel probleem omdat meerdere appartementen hier last van hebben en alles wat we proberen (douchen met raam open, verluchting etc niet helpt). We verwijderen dit elk jaar maar er zijn op sommige muren ingetrokken sporen die we niet meer wegkrijgen. Aangezien het een structureel probleem betreft, mag ik ervan uitgaan dat dit voor de verhuurder is? Kan ik die problematiek aanbrengen om de verhuurder te vragen redelijk te zijn bij de schade berekening?
- De verhuurder heeft tijdens de huurperiode de ramen vervangen waardoor er schade is ontstaan aan de muren. Dit werd toen niet opnieuw geverfd. Dit is voor de rekening van de verhuurder?
- De verhuurder eist dat bij krassen op de houten vloeren, de vloeren worden geschuurd en vernist. Wettelijk?

Ik stel deze vragen en wil me goed voorbereiden omdat de verhuurder een geschiedenis heeft van illegale praktijken. De jaarlijkse kostenafrekening gebeurd door een bedrijf Techem en is bijzonder ontransparant. Ik heb vorig jaar ontdekt dat de waterfactuur al minstens 8 jaar voor het hele appartementsblok foutief werd berekend. Dit kwam aan het licht doordat de waterprijs niet langer variabel is in Brussel. De verhuurder deed alles om de verantwoordelijkheid uit de weg te gaan. Ze wou geen facturen doorsturen, die moest ik fysiek op kantoor gaan halen, alles werd ontkend, na maanden werd het uiteindelijk rechtgezet omdat we dreigden met het vredegerecht.
Daarnaast heb ik, al dan niet onterecht, weinig vertrouwen in de expert die de plaatsbeschrijving zal uitvoeren aangezien die ingeschakeld wordt voor al haar appartementen en er dus een broodheer relatie is.

Alvast hartelijk dank voor jullie input,
Met vriendelijke groeten,
Jan

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2025 16:22

Gaartjes van nageltjes e.d. moeten worden gedicht, en het schilderwerk hersteld
Donkere kleuren moeten meermaals herschilderd worden om mooi gedekt te zijn. Muurherstellingen ten gevolge werken in opdracht van de verhuurder, zijn voor zijn kosten

Reclame

Terug naar “Huren”