Hallo,
Ik heb vorig jaar een appartement gekocht van een projectontwikkelaar, die het gebouw volledig heeft gerenoveerd. De elektrische installatie werd in dit kader vernieuwd en gekeurd door een erkend keuringsorganisme. Dit leidde tot een positief keuringsverslag, wat voor mij als koper bevestigde dat alles in orde was.
Recent heb ik echter vastgesteld dat er gebreken zijn in de elektrische installatie. Een andere elektricien heeft me laten weten dat bepaalde zaken niet conform de normen zijn en dat dit mogelijk zelfs gevaarlijk kan zijn. Dit roept serieuze vragen op over de geldigheid van het oorspronkelijke keuringsverslag.
Mijn vragen:
1. Welke stappen kan ik ondernemen tegen het keuringsorganisme? Kan ik een klacht indienen en hoe gaat dit in zijn werk?
2. Kan ik de projectontwikkelaar hiervoor aansprakelijk stellen? Zij hebben de renovatie uitgevoerd en mij het appartement verkocht met een positief keuringsverslag.
3. Als ik een herkeuring laat uitvoeren en deze bevestigt dat de installatie niet conform is, wat zijn dan mijn juridische opties?
4. Zijn er officiële instanties die toezicht houden op keuringsorganismen en die hierop kunnen optreden?
Ik ben dus op zoek naar concreet juridisch advies of ervaringen van anderen die in een gelijkaardige situatie hebben gezeten. Hoe pak ik dit goed en juist aan?
Alvast bedankt voor jullie hulp!