Hallo,
Ik werk in een kleine multinational/scale up. Ik verkoop systemen voor medische beeldvorming en werk in een team van 4 voor heel Europa.
Na 1.5 dienst komt de werkgever met een nieuwe Incentive Plan.
Toen ik in Sept 2023 startte was er weinig beschreven hoe/wanneer commissie en bonussen zouden uitbetaald worden. Dit werd vermeld in het contract, maar details waren karig en zaten in een apart document.
Nu, in januari 2025, pushen ze ons om een nieuwe plan te aanvaarden. Zo niet, zouden we geen bonus en commissie meer krijgen.
Een greep uit de veranderingen:
Bonus:
*Mijn cijfer (omzet) om een bonus te halen (van 25% van mijn salaris) ligt op >1 miljoen. Nochtans draaien we al jaren 0.4M/jaar. Er is geen nieuwe ontwikkeling om plots een groei van 167% te behalen. Met andere woorden; deze bonus zal ik nooit krijgen.
Commissie:
*De commissie op een gewonnen verkoopsdeal wordt voortaan in 4schijven per jaar uitbetaald. Daarnenboven zal men wachten tot ontvangst van het geld van de klant (dit komt neer op een vertraging van 6 maanden om dan nog slechts 25% te mogen ontvangen. De rest komt de kwartalen nadien).
*Bij een deal van pakweg 20.000€ zullen kosten voor het binnenhalen van deze deal afgetrokken worden. Indien er een marketing campange was of ik vloog met het vliegtuig naar de klant + hotel, dan zullen deze afgetrokken worden van de waarde van de deal om hierop een commissie van 2.5% tot 7.5% te berekenen.
*Er is een recht van de CEO en CFO om deals met een korting niet te weerhouden voor commissie (noot: alle deals bevatten een korting).
*Indien de klant laattijdig betaalt, zal ik geen commissie krijgen
*enz enz....
Deze nieuwe overeenkomst, notabene in het Engels, lijkt niet door Belgische juristen bekeken te zijn. Mijn baas zit in Australië en daar kan dit allemaal blijkbaar.
Ik verwacht dat men mij heel binnenkort onder druk gaat zetten om te tekenen, hetgeen ik echt niet wil. IK zal sowieso mijn commissie en bonus verliezen indien ik niet teken voor akkoord. Dit staat namelijk zwart op wit in het nieuwe contract.
Hebben jullie enige tips hoe hiermee om te gaan? Is het inderdaad zo dat deze manier van werken buiten de regels van Belgisch arbeidsrecht valt? Wat als men mij ontslaat?
alvast hartelijk dank,
Tijs