Eigendomstitel garages

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Grossard
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eigendomstitel garages

#1 , 30 jan 2025 11:54

Mijn inmiddels overleden schoonvader heeft in 1982 12 appartementen gebouwd met 12 staanplaatsen voorzien in de basisakte achter het gebouw.
Enkele jaren later zijn er 9 garages gezet die vergund zijn door regularisatie in 2011. De garages staan allemaal op naam van mijn schoonmoeder en zij betaalt dus ook jaarlijks de onroerende voorheffing.
Zij wil de garages nu verkopen aan de eigenaars welke de garages al die jaren gratis gebruiken.
Maar blijkbaar kan dit niet omdat de eigendomstitel betwist word. Is het bewijs van het kadaster niet voldoende als eigendomsbewijs (de garages zijn nooit verleden met een akte) Blijkbaar is er verwarring omdat men denkt dat de nummering van de voorziene staanplaatsen (in het midden van het achterliggend perceel) hetzelfde is als de nummering van de garages (aan de zijkant van het perceel) Men had blijkbaar hiervoor beter letters gekozen.
Wat zijn de mogelijkheden hiermee ?

Franciscus

#2 , 30 jan 2025 12:04

Wat zegt de notaris?

Grossard
Topic Starter

#3 , 31 jan 2025 17:39

De notaris zegt dat de garages fysiek bestaan, maar niet juridisch. De basisakte zou moeten aangepast worden, maar dat levert ons niets op, enkel de eigenaars van appartementen 1 tot 9 krijgen op die manier de garage toegewezen met hetzelfde nummer. Van dan betalen zij elk hun deel van de onroerende voorheffing.
Ik vind dit zo een oneerlijke toestand, iets wat van u is zomaar moeten geven aan iemand.

Reclame

LennieK

#4 , 03 feb 2025 09:38

Van wie is dat stuk grond waar die garages op staan? Dat zou me toch genoeg bewijs van eigenaarschap lijken? Of is die grond met die staanplaatsen ook van dezelfde persoon?

LeenW

#5 , 03 feb 2025 11:01

Ik zou hier beginnen met recht op natrekking. Eigenaar grond = eigenaar garages.

Terug naar “Stel een vraag”