Wederzijdse plichten EOT na meerderjarigheid

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Marcia Desnyder
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wederzijdse plichten EOT na meerderjarigheid

#1 , 30 jan 2025 22:38

Beste allen,

Mijn vraag situeert zich rond wederzijdse plichten m.b.t. de EOT:

Op dit forum las ik dat de informatieplicht (en alle andere afspraken in de EOT) onverminderd blijven gelden zolang het kind met vrucht onderwijs volgt.
Rond het voltooien van de opleiding, voorwaarden, etc heb ik al heel wat gelezen. Ook na meerderjarigheid.

Mijn vraag is vooral: in welke mate is de ouder waarbij het meerderjarig kind inwoont verplicht informatie te verstrekken over studieresultaten en school aanwezigheden i.f.v. het ontvangen van het onderhoudsgeld?

Ik las hier op het forum (quote):

'ouders die de studies van hun kinderen betalen hebben recht op informatie m.b.t. de studieresultaten en regelmatig schoolbezoek van een (meerderjarige) student teneinde het studieparcours te kunnen opvolgen en desnoods te remedieren als uit die informatie blijkt dat er geen ernstige inspanningen worden geleverd'

Kan iemand mij verwijzen naar een artikel in het BW waar ik dit terug kan vinden?
Is dit werkelijk zo?

Of moet je als ouder blijven betalen zonder toezicht en informatie?

Alvast bedankt voor jullie antwoord :D

basejumper

#2 , 01 feb 2025 19:10

Niet alles staat in het BW. Er is rechtspraak dat alimentatie van kracht blijft tot het kind zelf in een inkomen kan voorzien. Daaruit vloeit ook voort dat de alimentatie dan weg valt. Het is dus evident dat die info bezorgd moet worden. Er is ook het beginsel dat bij echtscheidingen beide ouders het recht hebben een zo normaal mogelijke band met hun kinderen op te bouwen. Ook hier vloeit uit voort dat inzage in de studieresultaten een normaal element is van ouderschap.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcia Desnyder
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2025 18:11

Dankjewel, dat is inderdaad een universeel of fundamenteel recht waarop alvast geleund kan worden.

Vriendelijke groet, Marcia

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”