Ik ga de situatie kort samenvatten. Mijn ouders wonen in een rusthuis. Mijn mama heeft in 2017 een herseninfarct gehad en kan sinds dan niet meer praten. Ik heb een zorgvolmacht voor beide ouders. Ik bende oudste van 3 kinderen en heb nog een zus en een broer. De relatie tussen de broer en de rest van het gezin is een ramp. Hij komt al jaren niet meer bij mijn pa en sinds 22 oktober 2024 ook niet meer bij mijn ma. Die dag heeft hij vernomen dat mijn ouders hun woning willen verkopen. Hij beweert sinds dan dat mijn ma niet meer ‘bij haar verstand is, niet meer kan beslissen en zeker geen handtekening kan plaatsen’, zijn woorden. Mijn ma begrijpt ons nog goed en ze is volledig akkoord om het huis te verkopen. Ze heeft samen met mijn vader de verkoopovereenkomst bij de makelaar getekend.
Deze week hebben wij vernomen dat mijn broer naar de vrederechter gestapt is en heeft hij een verzoek ingediend om mijn mama onder bewindvoering te plaatsen. Wij zijn er allemaal zeker van dat hij dit uit pure wraak doet, hij wil over alles macht hebben. Dat mijn ouders dat nog moeten meemaken op hun leeftijd vind ik ronduit schandalig!
Mijn vraag is nu hoe groot de kans is dat de vrederechter hierin zal meegaan? Er wordt een dokter aangesteld die mijn mama zal onderzoeken.
Welk nut heeft de zorgvolmacht dan nog? Mijn ouders en zus vertrouwen mij 100 %.