Bewindvoering tegenover zorgvolmacht

rode-ridder
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering tegenover zorgvolmacht

#1 , 23 jan 2025 11:34

Ik ga de situatie kort samenvatten. Mijn ouders wonen in een rusthuis. Mijn mama heeft in 2017 een herseninfarct gehad en kan sinds dan niet meer praten. Ik heb een zorgvolmacht voor beide ouders. Ik bende oudste van 3 kinderen en heb nog een zus en een broer. De relatie tussen de broer en de rest van het gezin is een ramp. Hij komt al jaren niet meer bij mijn pa en sinds 22 oktober 2024 ook niet meer bij mijn ma. Die dag heeft hij vernomen dat mijn ouders hun woning willen verkopen. Hij beweert sinds dan dat mijn ma niet meer ‘bij haar verstand is, niet meer kan beslissen en zeker geen handtekening kan plaatsen’, zijn woorden. Mijn ma begrijpt ons nog goed en ze is volledig akkoord om het huis te verkopen. Ze heeft samen met mijn vader de verkoopovereenkomst bij de makelaar getekend.
Deze week hebben wij vernomen dat mijn broer naar de vrederechter gestapt is en heeft hij een verzoek ingediend om mijn mama onder bewindvoering te plaatsen. Wij zijn er allemaal zeker van dat hij dit uit pure wraak doet, hij wil over alles macht hebben. Dat mijn ouders dat nog moeten meemaken op hun leeftijd vind ik ronduit schandalig!
Mijn vraag is nu hoe groot de kans is dat de vrederechter hierin zal meegaan? Er wordt een dokter aangesteld die mijn mama zal onderzoeken.
Welk nut heeft de zorgvolmacht dan nog? Mijn ouders en zus vertrouwen mij 100 %.

Franciscus

#2 , 23 jan 2025 11:52

Vrederechter zal voor het aanstellen van een bewindvoerder eerst uitgebreid gaan praten met de betrokkene.
Kan in aanwezigheid van familie zijn maar kan ook een één op één gesprek zijn ( griffier wel aanwezig)
Overeenkomst bij makelaar en nog niet via notaris?
O.a. voor een testament en zo en voor de verkoop.

rode-ridder
Topic Starter

#3 , 23 jan 2025 12:04

Franciscus, de woning is deze week verkocht. Het vastgoedkantoor is bezig met het afwerken van het dossier.
Bedankt voor je snelle reactie.

Reclame

rode-ridder
Topic Starter

#4 , 23 jan 2025 15:42

Franciscus, de zorgvolmacht is bij de notaris opgemaakt en geregistreerd. Hun testament is ook daar opgemaakt.
Ik begrijp niet wat mijn broer wil bereiken door mijn mama onder bewindvoering te plaatsen!

artemis

#5 , 24 jan 2025 10:20

De bedoeling van een zorgvolmacht is precies om een eventuele bewindvoering te vermijden.
Daarbij zegt afasie (problemen met de spraak door hersenletsel na een cva) niets over de bekwaamheid van de getroffen persoon.

basejumper

#6 , 24 jan 2025 15:09

als intussen de verkoop is getekend op regelmatige wijze conform zorgvolmacht, zal die niet herroepen worden door vrederechter. Als er al voorlopig bewind zou uitgesproken worden zal dat vanaf dan in gaan, niet met terugwerkende kracht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus

#7 , 24 jan 2025 21:33

Bij een testament is het de notaris die controleert of persoon nog bekwaam is tot het nemen van de beslissing tot verkoop.
In uw zaak ging het zelfs om zowel vader als moeder.
Zoals @basejumper heeft geschreven is dat een gedane zaak.

Als vrederechter al met de procedure gestart is ...ook uw vader is dus nog betrokken partij.

Misschien met de nog overeenkomende kinderen en ouders eens met een notaris afspreken inzake vb een testament om problemen in de toekomst te vermijden.

rode-ridder
Topic Starter

#8 , 25 jan 2025 10:42

@artemis Dat dachten wij ook, maar mijn broer neemt gewoon wraak omdat hij van niets meer op de hoogte is.
De verkoopsovereenkomst wordt volgende woensdag getekend in het rusthuis, door mijn beide ouders. Het is nooit de bedoeling geweest dat ik zou tekenen, alhoewel dat volgens de zorgvolmacht mogelijk is.
Mijn ouders hebben al een tijd geleden een testament opgemaakt bij de notaris. Echter, door wat zich nu voordoet en wat mijn broer in het verleden al allemaal veroorzaakt heeft willen zij dit veranderen. Het zou de bedoeling van mijn ouders zijn dat hij enkel erft waar hij wettelijk recht op heeft.
Ik voorzie in de toekomst nog veel problemen.

Franciscus

#9 , 25 jan 2025 13:05

Zorg dat alles goed gedocumenteerd is .. vraag info aan notaris.
Zeker bij betalingen 'via volmacht' of als lasthebber

Franciscus

#10 , 25 jan 2025 20:17

Als de verkoop nog niet bij akte verleden is ... wat bij teruglezen van uw teksten blijkt is de verkoop nog niet tegenstelbaar tgo derden maar is wel geldig tussen de partijen die getekend hebben.

Bij mijn weten zal de vrederechter voor zijn vonnis wel alle belanghebbenden kinderen bij zich roepen ter zitting.
Ken zo meerdere cases o.a. waar het OCMW samen met een vriendin de zaak bij vrederechter hadden gebracht en de aanbrengers zeer verontwaardigd waren dat de dochter van betrokkene ook op de zitting aanwezig was. Want zei de persoon van het OCMW ' ik heb u niet uitgenodigd'.
Vrederechter reageerde daarop dat hoeft ook niet dat is mijn taak.

Waaruit duidelijk blijkt dat elke derde of belanghebbende naar de vrederechter kan gaan om maatregelen te vragen desnoods via eenzijdig kortgeding.

rode-ridder
Topic Starter

#11 , 28 jan 2025 11:07

@Marcus Aurelius, de verkoopscompromis wordt morgen getekend. Wat mijn ouders al getekend hebben was het contract tussen hen en de makelaar om de woning te verkopen. Ik vermoed dat ik dit niet duidelijk vernoemd heb. De topics heb ik ondertussen gelezen, waarvoor dank om de links door te sturen.
@Franciscus, artemis en basejumper, bedankt voor jullie heldere antwoorden.
Ik hou jullie zeker en vast op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.
Ik hoop dat het topic nog niet wordt afgesloten.

Lanox

#12 , 28 jan 2025 11:17

Misschien een beetje offtopic, maar is heel het mechanisme van zorgvolmachten niet net opgesteld om externe bewindvoering en passage bij de vrederechter te vermijden? En is het vanuit dat oogpunt dan ook niet aannemelijk dat de vrederechter in dit geval gewoon de zorgvolmachthouder zal aanduiden als bewindvoerder (indien hij van mening is dat een bewindvoerder noodzakelijk is)?

bullgod

#13 , 28 jan 2025 16:47

van belang is mogelijks wanneer de zorgvolmacht in werking treedt:
ofwel onmiddellijk ofwel pas op het ogenblik dat de lastgever niet meer zelf in staat is.
een notaris zei me ooit dat in het eerste geval de lastgever niet meer zelf mag optreden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”