huurcontract Woonhaven

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Torvicx
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurcontract Woonhaven

#1 , 09 jan 2025 10:17

Graag had ik feedback gekregen om een netelige kwestie.

Sinds meer dan 10 jaar huur ik bij Woonhaven.

Nu heb ik te horen gekregen van de sociaal assistent van woonhaven dat ik veel te veel boeken heb om nog in regel te kunnen zijn met de brandveiligheid.

Mocht ik geen hulp accepteren in het verwijderen van die boeken dan sturen ze een verzoekschrift naar de vrederechter om het contract op te zeggen.

Is dat niet wat kort door de bocht?

Mijn huurcontract spreekt trouwens niet over boeken.

Lanox

#2 , 09 jan 2025 14:30

Wat moeten we ons voorstellen bij "veel te veel"?

Er zijn sensatieprogramma's waarbij "verzamelaars" zodanig veel verzamelt hebben dat ze de vloer van hun woning niet meer kunnen zien. Ongetwijfeld zijn er geen clausules in de contracten voorzien voor dergelijke gevallen, maar dient men toch in te grijpen uit hygiënische overwegingen voor de verzamelaar en de omwonenden.

mava105

#3 , 09 jan 2025 16:09

Ik denk dat het hier gaat om te zwaar voor de vloeren.
Kan je hier geen foto posten? Gaat het over een paar 100 boeken, of duizenden?

Reclame

Torvicx
Topic Starter

#4 , 13 jan 2025 18:07

Mij ging het vooral om of "brandveiligheid" een valabel argument is om boeken te moeten wegdoen.

Franciscus

#5 , 13 jan 2025 18:28

Hangt van het gebouw af - de hoeveelheid boeken en waar gestapeld.
Woonhaven kan de stadsingenieur de brandweer en dan de politie inschakelen. Een commissaris als bestuurlijk officier heeft de bevoegdheid die beslissing onmiddellijk te nemen.
Die kan een heel appartementsblok per direct laten ontruimen, dus een appartement wegens gevaar kan dus perfect.

Lanox

#6 , 13 jan 2025 19:28

Mij ging het vooral om of "brandveiligheid" een valabel argument is om boeken te moeten wegdoen.
Zoals we u hier proberen duidelijk te maken is dit een feitenkwestie. Uw vraag herformuleren en abstracter maken tot iemand hier op het forum zegt dat "men dit niet mag doen" gaat u in het echte leven niet vooruit helpen. Een rechter gaat naar het hele plaatje kijken en vandaaruit oordelen of uw situatie een overdreven brandrisico inhoudt voor uzelf en uw omwonenden.

Torvicx
Topic Starter

#7 , 14 jan 2025 18:13

Dank u voor uw reactie. Ik probeer gewoon de situatie juist in te schatten.

Mijn vraag ging over een huisbaas maar eigenlijk is die hoedanigheid irrelvant.

Want ongeacht wie er toevallig binnenkomt en merkt dat iemand veel boeken heeft kan met die info naar een rechter stappen en dat bij hem aan de kaak stellen. Brandveiligheid is immers een feitenkwestie en staat dus los van wie het tot bij de rechter brengt, zolang een rechter het laatste woord heeft over de interpretatie van feiten omtrent veiligheid.

Franciscus

#8 , 16 jan 2025 17:21

Ongeacht wie politie verwittigd of gemeente van een dreigend gevaar.
Instorten van de vloer als voorbeeld, gemeentelijke dienst kan controleren bij weigering kan er een bestuurlijk huiszoekingsbevel worden afgeleverd aan een commissaris van politie.
Kan perfect men hoeft dus zelfs niet naar de rechter te gaan.

Terug naar “Stel een vraag”