auto verkocht

dirkp106
Topic Starter

auto verkocht

#1 , 23 feb 2010 11:49

Hallo

Ik heb zopas een auto verkocht van 12 jaar oud.
Deze is verkocht zonder keuring. Laatste keuring is van 08/2009.

Nu is de koper er zelf mee naar de keuring geweest en rode kaart.
Hij heeft deze wagen naar de garage gedaan en er waren 1400 euro kosten aan.
Ze bellen me op en we komen overeen dat ik de helft zou betalen.
Dus schrijf 700 euro over naar hun.

Nu vandaag belt die weer eens ja we hebben 4000 euro kosten en dit en dat.
Nu wil ze dat ik opnieuw 1000 zou bijbetalen.

Wat moet ik doen met dit geval?
Ze hebben de auto gekocht in de staat waarin hij zich bevind.

Als ik niet zou bijbetalen willen ze via een advocaat gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 23 feb 2010 13:51

Sinds enkele jaren is de verkoper verplicht de wagen voor te rijden voor een "keuring voor wederverkoop". Dat moet gebeuren met de laatste nummerplaten. En je ontvangt ook een car-pass met daarop de kilometerstand van de wagen.

Het ontbreken van deze car-pass is een reden om de koop door een rechter nietig te laten verklaren en de koper zijn geld terug te geven.

De vermelding "in de staat waarin hij zich bevindt" ontslaat je niet van enige verantwoordelijkheid. Als de koper kan bewijzen dat jij op de hoogte was van verborgen gebreken, maar hem daar niet hebt over ingelicht, dan ook kan de koop worden ontbonden.

Het laatste keuringsbewijs dateert van augustus 2009 of was geldig tot augustus 2009?, welke (zichtbare) gebreken stonden daarop vermeldt en hangen die samen met de herstellingen?

Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat de koper zijn auto laat vernieuwen op jouw kosten.

5400 euro kosten? Dat lijkt mij al een nieuwe motor, nieuwe schokdempers, blutsen en schrammen laten verwijderen, enz.

dirkp106
Topic Starter

#3 , 23 feb 2010 14:15

Beste

DE laatste keuring was van augustus en dus nog geldig tot augustus 2010.

HIj beweerd dat de voorste ophanging gans defect was .
Er stonden toen geen gebreken op de keuring.

De herstelling zou 4000 gekost hebben alles samen.

Reclame

Meeboo

#4 , 23 feb 2010 14:45

ik zou al eens een zeer gedetailleerde factuur vragen

bartvdv

#5 , 23 feb 2010 16:31

[blijkbaar dubbel gepost]
Laatst gewijzigd door bartvdv op 23 feb 2010 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

bartvdv

#6 , 23 feb 2010 16:33

Ik zou in geen geval meer bijdragen in de kosten. Het lijkt mij dat de man op jouw kosten de wagen volledig in orde wil laten zetten.

Ik zou de man een vriendelijk maar kordaat briefje sturen dat hij de wagen heeft kunnen inspecteren, een proefrit heeft kunnen maken, dat het keuringsbewijs geen opmerkingen maakt over de zogenaamde gebreken over o.a. ophanging, dat het keuringsbewijs nog geldig is tot 2011, dat het vanzelfsprekend is dat een auto van 12-jaar oud slijtageverschijnselen vertoont, dat je niet op de hoogte bent van zogenaamde verborgen gebreken, enz.

Het ware misschien ook verstandiger geweest om in de verkoopsovereenkomst te vermelden dat de koper geen keuring wenstte.

En als particulier hoef je geen garantie te geven op de auto.

dirkp106
Topic Starter

#7 , 23 feb 2010 16:43

Stel dat hij de verkoop wil annuleren kan hij dan ook de kosten van de herstelling op mij verhalen?
Ik heb de herstelling toch niet gevraagd he.
Ik vind het heel raar dat je aan een wagen welke je koopt voor 8000 euro nog 4000 euro kosten zou laten doen.

Terug naar “Consumenten Koop”