Eigendom niet van mij- wel getrouwd

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
StfVr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eigendom niet van mij- wel getrouwd

#1 , 17 dec 2024 11:45

Mijn echtgenoot heeft een huis gebouwd in 2009.
Deze eigendom staat op zijn naam.

Ik betaal mee de lening af sinds januari 2010.
In september 2011 zijn we getrouwd met gemeenschap van goederen.
We hebben samen een dochter van 10jaar.

Het huis staat niet op mijn naam, enkel op de naam van mijn echtgenoot.
Mochten we ooit scheiden, welke rechten heb ik dan?

De eigendomsakte herbekijken en mijn naam erbij plaatsen zou het makkelijkst zijn, maar heb vernomen dat dit tot 10.000€ kan kosten?

Dank voor de hulp

wanton

#2 , 17 dec 2024 18:45

Maar mevrouw toch. Zo iets doe je niet. Je betaalt de lening alleen af als je voor een deel eigenaar bent. Bij echtscheiding kan jij , heel misschien, een deel recupereren maar zou moeilijk worden. Als hij u echt graag ziet, brengt hij het huis plus de lening in de gemeenschap waardoor jij mede-eigenaar wordt. Dit gebeurt door een (wijziging van het) huwelijkscontract bij uw notaris. Kostprijs valt wel mee. Bespreek eens samen bij notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 17 dec 2024 19:27

Mevrouw

Huwelijk met ‘gemeenschap van goederen’ bestaat niet meer. Wel de ‘algehele gemeenschap’ die dikwijls ook zogenoemd wordt. Bekijk uw huwelijkscontract grondig. Als er inderdaad een ‘ algehele gemeenschap’ is zijn ook de goederen van voor het huwelijk alsmede erfenissen en schenkingen gemeenschappelijk. Ook de woning dus. Bevraag u bij uw notaris.
Indien geen ‘algehele gemeenschap’ is de woning waarschijnlijk van uw man.strikt juridisch en principieel heeft u vandaag een woongenot van de woning van uw partner. En is het financieel logisch dat u een vergoeding betaalt gelijk aan een halve huishuur. Als uw ‘meerbetaling’ in die lening in die grootte orde ligt is er weinig aan de hand. Naast uiteraard deelname in leef kosten en nutsvoorzieningen. Indien u meer betaalt is dat nadelig. Ik ben de mening van Wanton niet toegedaan dat je uit liefde je halve huis moet weggeven. Bij een echtscheiding is hij dat ook kwijt… Maar je man kan wel om de 3 jaar een stuk onroerend schenken aan u waardoor je bijdrage vertaald wordt in een navenant eigendomspercentage.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”