AANPASSING HUUR NA SCHEIDING

LGLS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

AANPASSING HUUR NA SCHEIDING

#1 , 13 dec 2024 10:36

Beste,
Ik vind online niet echt een duidelijk antwoord, hopelijk kan ik hier wat raad bekomen.
Mijn ex parter en ik wonen momenteel nog samen in een huurwoning met een 3-6-9 contract.
In het voorjaar van 2025 ben ik van plan de woning te verlaten, en mijn ex wil graag nog in dit appartement blijven met 50/50 co-ouderschap van ons 3 jarig zoontje.
Kan onze verhuurder niet akkoord gaan met het feit dat mijn ex en ons zoontje hier blijven?
Kan hij het contract stopzetten? Of kan hij weigeren om het huurcontract aan te passen?
We hebben deze info nog niet aan onze verhuurder meegegeeld, omdat ikzelf nog geen nieuwe woonst heb, en ook omdat we niet weten wat er wettelijk niet kan of mag.
Mijn ex heeft ook voldoende middelen om de huur alleen te blijven betalen.
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite om raad te geven.

mava105

#2 , 13 dec 2024 11:18

Dat kan hij zeker. Een, koppel huurders, dewelke beiden geld verdienen , is een meer zekere inkomstenbron, dan een alleenstaande,

justice speaker

#3 , 13 dec 2024 11:29

Bij scheiding dan hebt u beiden dezelfde rechten op de huurwoning, er dient dan geen nieuw contract opgemaakt te worden, de verhuurder kan ( in principe ) het contract niet beëindigen of weigeren de namen aan te passen met een bijlage aan het contract. Met in principe bedoel ik bij de normale gang van zaken en ook door het gebrek aan grondige informatie.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

LGLS
Topic Starter

#4 , 13 dec 2024 13:19

Bij scheiding dan hebt u beiden dezelfde rechten op de huurwoning, er dient dan geen nieuw contract opgemaakt te worden, de verhuurder kan ( in principe ) het contract niet beëindigen of weigeren de namen aan te passen met een bijlage aan het contract. Met in principe bedoel ik bij de normale gang van zaken en ook door het gebrek aan grondige informatie.
Bedankt voor uw reactie.
Ik kan u heus wel meer info geven om de situatie te verduidelijken, moest u hier tijd voor hebben?

Franciscus

#5 , 13 dec 2024 18:39

Wanneer is huurcontract ingegaan voor op na 1.1.2019?
Daarvoor federale wetgeving daarna Vlaams huurdecreet

Federaal
https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

Vlaanderen
https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019

Ook Wallonië en Brussel hebben een eigen huurdecreet.

LGLS
Topic Starter

#6 , 14 dec 2024 08:28

Wanneer is huurcontract ingegaan voor op na 1.1.2019?
Daarvoor federale wetgeving daarna Vlaams huurdecreet

Federaal
https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

Vlaanderen
https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019

Ook Wallonië en Brussel hebben een eigen huurdecreet.
Beste, het is ingegaan in januari 2018
Bedankt voor de links, ik neem ze zeker door!

LGLS
Topic Starter

#7 , 14 dec 2024 08:30

Dat kan hij zeker. Een, koppel huurders, dewelke beiden geld verdienen , is een meer zekere inkomstenbron, dan een alleenstaande,
Deze informatie klopt niet. In het Vlaams huurdecreet (contracten vanaf 2019) kan 1 partner de woning verlaten en de andere blijven huren, ongeacht wat de verhuurder daarvan vindt.
Bedankt voor uw info. ons contract is ingegaan in 2018.
Dus de wetgeving omtrent de woning verlaten valt dus anders?

justice speaker

#8 , 14 dec 2024 09:57

U ziet hoe belangrijk het is om grondige informatie te geven.
Wat @Thomas_A adviseert is correct. Voor oude contracten van voor 2019 dient u beiden op te zeggen en in overleg te gaan met de verhuurder voor een nieuw contract met de partner die blijft.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

LGLS
Topic Starter

#9 , 14 dec 2024 10:15

Deze informatie klopt niet. In het Vlaams huurdecreet (contracten vanaf 2019) kan 1 partner de woning verlaten en de andere blijven huren, ongeacht wat de verhuurder daarvan vindt.

Bedankt voor uw info. ons contract is ingegaan in 2018.
Dus de wetgeving omtrent de woning verlaten valt dus anders?
Inderdaad. Uw contract valt nog onder de federale huurwetgeving en niet deze van de gewesten. Deze regeling was hier niet in voorzien.

Jullie zullen dus ofwel beiden moeten samen opzeggen of in onderhandeling gaan met de verhuurder.

Als deze tevreden is van jullie beiden als huurders en uw ex-partner voldoende financiële middelen heeft, is een onderlinge beëindiging en nieuw contract op zijn naam ook in het voordeel van de verhuurder.
Bedankt voor de verduidelijking!
Dus als de eigenaar zou weigeren zijn we ergens ‘verplicht’ het contact op te zeggen? Of moet de eigenaar het contract opzeggen?
Want dan vertrekken we ‘onder dwang’ voor het einde van het 9 jarig contract. Of heeft de lengte van het huurcontract hier geen belang?

LGLS
Topic Starter

#10 , 14 dec 2024 10:19

U ziet hoe belangrijk het is om grondige informatie te geven.
Wat @Thomas_A adviseert is correct. Voor oude contracten van voor 2019 dient u beiden op te zeggen en in overleg te gaan met de verhuurder voor een nieuw contract met de partner die blijft.
Bedankt voor uw info ook. Ik had eerlijk gezegd helemaal geen idee dat de wetgeving anders was voor contracten voor 2019. Vandaar dat ik dus het forum raadpleegde. Ik ben dus zeer blij dat ik bij jullie ten rade ben gekomen!

Franciscus

#11 , 14 dec 2024 21:31

Tegenover de verhuurder blijven de beide huurders (wonen of niet) mede aansprakelijk voor alle kosten en betalingen. Zij kunnen hoofdelijk aangesproken worden .
Dus beide aansprakelijk voor alle kosten en de verhuurder kan bij een van beide de ganse schuld invorderen.

LennieK

#12 , 16 dec 2024 12:38

Je kan perfect vragen aan de verhuurder om jouw naam te laten schrappen uit het huurcontract, maak daar dan best een ondertekend addendum van met alle partijen (verhuurder, jijzelf en ex)
Je moet dan geen nieuw huurcontract opstellen!

Als eigenaar weigert om jouw naam uit huurcontract te schrappen hoeft jouw ex ook niet per se zijn huurcontract op te zeggen. Je kan nog trachten deze schrapping te bekomen via de vrederechter

Terug naar “Huren”